fredag 25 augusti 2023

En av sommarens annorlunda upplevelser.......


Nu är vi hemma igen från en minst sagt annorlunda
men såååå lyckad upplevelse/trip
 där Vättern byttes ut mot Vänern i några dagar.

Under denna extra semestervecka i slutet av sommaren 
var planen att göra något vi inte brukar.
Vi har kollat på alltifrån flyg, bila söderöver 
till diverse udda saker mellan himmel och jord 
men valet föll till slut på Rolfkärrs stugby i Tösse skärgård.
Fina hotell i all ära, likaså att resa långt bort……
att bo i stuga i Dalsland det är det nya det haha.

Vädret var med oss igen och det var tur det 
för annars hade det nog inte blivit lika bra eftersom det var
utomhusaktiviteter som gällde.
Att hyra stuga med tillhörande båt var varken det billigaste 
eller smidigaste alternativet men med fact i hand........
såååå värt det.
Några dagar mitt ute i ingenstans i Ronja Rövardotterland
det en annorlunda upplevelse för oss.



Första stoppet på väg dit var i Lilla Paris d v s Vänersborg.
Där picnicade vi i Skräckleparken vid Vänerns strand.
Efter det fortsatte färden mot Håverud och den 
kända akvedukten som var stopp nummer två.
Helt otroligt hur man kunde bygga detta "omöjliga" redan på 1800-talet.




Här kommit lite fakta om varför och hur:





När planerna på att bygga ihop det dalsländska sjösystemet till en kanal uppdagades under 1800-talet ansågs passagen i Håverud som en alltför svår flaskhals att ta sig förbi. Strömmen i Håverud är nämligen lika starkt forsande som klippväggarna är branta. De tidiga ritningarna visade att det skulle krävas omlastning och någon kilometers transport på hästdriven järnväg för att klara den svåra passagen.

Lyckligtvis fanns det en person som såg en annan lösning. Den välrenommerade kanal- och järnvägsbyggaren Nils Ericson kopplades in och tog sig en titt på projektet. Hans idé var att bygga en akvedukt i Håverud, där båtarna skulle transporteras över forsen i en lång plåtränna. En smått galen idé, som nog aldrig blivit förverkligad om det varit någon annan som föreslagit den.

Men Nils Ericson var en auktoritet. Han hade byggt sig ett gott rykte inom branschen, och dessutom varit lärling till självaste Baltzar von Platen. Han fick därför genomföra sitt projekt och resultatet blev en 33,5 meter lång plåtränna, sammanfogad av 33 000 nitar. Akvedukten och hela Dalslands kanal invigdes av kung Carl XV år 1868. Noterbart är att till dags dato har ännu inga nitar behövts bytas ut.





Ha en fin dag.

Kram B 


 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin