fredag 12 juni 2026

Nationaldag




På tal om traditioner ....
Nationaldagsfirandet tillsammans med vänner uppe i hagen på berget 
är en viktig sån.

I år firades det den sjunde istället för den sjätte och
nåt år har det varit den femte.......
men vad gör det huvudsaken att det blir av.








Ni som hängt med känner säkert igen er,
både från nationaldagarna i juni genom åren och från vintrarna 
då det är snötäckt istället för grönt och blommande äng.
Hagen förvandlas nämligen på vintern till världens längsta pulkabacke 
och det byggs både gupp och långa isbanor.
Det känns inte länge sedan jag var här uppe med grabbarna 
när de åkte madrass och nu satt vi här och firade Nationaldagen.

I hagen brukar det vara kor eller långhåriga Highland cattle 
men än har de inte flyttat hit så vi kunde sitta på bästa utsiktsplatsen 
eller i a f näst bästa.
Den bästa är betydligt högre upp på västra toppen där ser man både Visingsö och Omberg.






Så var det fredag igen, fyra jobbdagar kvar till semestern,
en vecka till Midsommar, här väntar skolavslutning idag
och hemlig resa imorgon så m a o lär det bli ännu fler minnesvärda 
dagar att stoppa in i hjärtat.

Ha en fin helg.

Kram B 









 

torsdag 11 juni 2026

Vilken fest det blev!!!





Alltså wow vilken avslutningsfest det blev ..........
vi hade vädergudarna med oss och gästerna 
såg till att det blev sååååå lyckat och roligt.
Från regn på dagen till sol lagom tills värden och gästerna anlände från gocartbanan.
Vilket gäng han har till kollegor....
eller rättare sagt snart f d!
Många har hängt med genom åren men nu var det en hel del yngre som tillkommit.




.
Hans sista riktiga jobbdag var ju på Valborgsmässoafton
d v s dagen innan vi åkte på semester söderut och redan då blev han 
avtackad med blommor, presentkort och en fin present.
Nu i fredags bjöds det på en extra bonus med gokartkörning för allihop,
plus mat och dryck och inte nog med det  
jag fick blommor och han presenter i flytande form med.
Att sista dagen var Valborg är en sanning med modifikation
för han är anställd ett tag till med semester och komp plus att han ska 
gästspela en vecka i sommar.
Än så länge är han bara ledig med lön kan man säga
och det låter onekligen bättre än pensionär haha.




Lyckolådan han fick är en 3d-printad kopia på en V8 och istället för cylindrarna 
är det Jägermeisterflaskor.







Sista gästerna var kvar till efter två efter att både ha badat och bastat och
att det under kvällen och nattens lopp 
kom många önskemål om att ha försommarfesten som en tradition
varje år är ett bra betyg på att det var lyckat.






Kram B 


 

tisdag 9 juni 2026

Att få hjälp.....





Det kräver en hel del jobb och förberedelser när man ska ha en stor fest så vilken
tur att vi fick hjälp denna gången.
Den allra viktigaste och bästa hjälpen stod så klart min lilla festfixerska för. 
Maten var mannen och en kollega till honom och inhandlade tidigare i veckan.
Partytältet sen alla namngivelser som är rätt bökigt att sätta ihop själv
kom två kollegor till honom och hjälpte till med att sätta upp där 
jag hade sett ut "bästa" platsen framför garaget mot skogen allt 
 för att inte skymma utsikten.
Att det inte var helt rakt och att det kändes som man klev på 
en båt i halvstorm när man gick in i det är en annan historia.
Bord och stolar levererades med lastbil på fredagseftermiddagen.
Samma kollegor kom sen och hjälpte till att ta ner tältet
och hämtade alla bord och stolar igår.
Det är service det.



Partytältet behövde blommor så det började lilla Ja med att plocka.



Valet av servetter stod hon såklart för med .....
varför inte en mix av Farbror Blå och Påsk.
Om jag mot för modan skulle ha missat att tältet stod
hmmmm lite snett var min lilla festfixerska inte sen att påtala det.
Om och om och om igen.
Haha.



Festdokumenationen tar vi nästa gång.
Ha de fint.

Kram B 





 

söndag 7 juni 2026

När det är officiellt


Vilken helg!!!
Hoppas din varit lika solig och rolig som vår.
Den som startade i fredags med en ledig dag tillsammans med min lilla bästis.
När det går en notsotrevlig smitta på förskolan och hon ska flyga söderut på
semester var det inte läge att vara där så vi fick en heldag tillsammans.
WinWin.
Hon hjälpte till för kung och fosterland med allt fix inför mannens 
jobb/avslutningsfest som gick av stapeln på fredagskvällen 
och höll på till långt in på lördagen.
Det plockades blommor, dukades och valet av Påsk och Farbrorblåservetter
satte pricken över i:et.

Nu är vi nyss hemkomna från den årliga traditionen 
att fira Nationaldagen uppe i kohagen på berget tillsammans med vänner.
I år fick det bli den 7:e istället för igår,
men va gör det huvudsaken är att det blir av.
Dokumentationen om helgen kommer så fort tid finns att
gå igenom bilderna, men det lär inte bli idag
för det måste fixas lite bokföringsjobb
innan läggdags och klockan är snart tio såg jag nu.



Alltså .....
kan ingen stoppa tiden bara lite.
De här ljusa kvällarna och allt grönt vill man ju ha länge.
Som synes är poolen på plats och fylldes häromdagen.
 Den och Nationaldagen är två saker som påminner om att sommaren 2026 är här.
Så nu är det officiellt sommar.
Å tänk att imorgon går vi in i skolavslutningsveckan
ja i a f för två av älsklingar
de andra tre har redan slutat för terminen och 
kommer att fira den med all-inclusive, sol och bad
på sydligare breddgrader.



Ha det fint ....
dags att byta blogg till bokföring.

Kram B 
 

torsdag 4 juni 2026

Nytt jobb,personalvård,en efterlängtad aw och vad som komma skall!






Å där var det redan helg igen!

Första veckan med nytt jobb är nu avklarad
och imorgon väntar en välförtjänt "ledig dag".
Att jobba inga helger eller kvällar, fyradagarsvecka
och i o m det längre dagar måndag till torsdag kommer bli perfekt.




Att veckan varit händelserik är en underdrift.
Först och främst har världens bästa personalklubb anordnat
 den årliga grill-lunchen med uppträdande.... personalvård extra allt kallas det.
Vad temat var i år är inte så svårt att lista ut.





Den händelserika veckan har innehållit en massa oförutsägbart 
plus ALLT och lite till.
 Visserligen har jag gjort en del av arbetsuppgifterna innan med 
men att det var rakt in i hetluften det kan man lugnt säga.
Vissa saker introducerades 1 maj när jag officiellt började men hade semester
och denna veckan var det dags för resten av det tekniska som vi väntat på länge
läs flera år och i o m det blev det mycket nytt inom säkerhetsteknik 
och ännu mer nytt med AI plus en hel del annat.
Tja varför inte börja med det så det var bara att tänka som Pippi..... 
det där kan jag inte och det har aldrig gjort förut så det klarar jag säkert!
 

Förutom det så har jag varit på en efterlängtad AW med gamla vänner sen tonåren
och allt det som avhandlades under den kvällen är preskiberat sen länge haha.







Ha en fin helg.
Här har partytältet rest för imorgon kväll väntar 
fest för sisådär trettiofem kollegor till mannen.
Nu ska han firas av dem med.
Mat och dryck är inhandlat men att fixa till pyntet, dukning och allt annat 
är tydligen min uppgift så jag vet vad jag ska göra på min "lediga" dag.

Kram B 





 

måndag 1 juni 2026

Tacksam


Å där var favoritdottern firad på födelsedagen ....
dubbelt upp eftersom den i år sammanföll med Morsdag
och vi var hela fyra mammor som firades med.
Förutom födelsedagsbarnet var det undertecknad,
svärdottern och dotterns svärmor. 
Å alla övriga hjärtan var såklart på plats de 
men ingen som fastnade eller ville vara med på bild.



Bra där förresten när man går på kalas och själv blir firad med.
Är såååå tacksam för att få vara deras mamma och det är är gott nog men 
att dessutom få fina blommor, choklad och en lyxpicnicvar det är ju inte så dumt.

 


Ha en fin start på veckan
och tänk att idag är det 2026 års allra första officiella sommardag.



Kram B


 

söndag 31 maj 2026

Dubbelt upp.....








Idag är det ingen vanlig dag
nääää för idag är det världens bästaste och finaste favoritdotters födelsedag.

Hurra hurra hurra.

Precis som alla andra år den 31 maj skiner solen för henne denna dag,
ja å lite för mej med som har äran att få vara hennes mamma.
Just idag sammanföll ju födelsedagen dessutom på självaste Mors dag 
så hon har redan blivit dubbeluppvaktad.


Ha en fin 31 maj och Mors dag.....
det ska vi ha med storfirande i eftermiddag.


Kram B 




 


LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin