fredag 23 april 2021

Vår lilla sommarstuga






Hej från vår lilla sommarstuga d v s lusthuset!

Här tillbringade vi vår fredagskväll mitt i veckan ......
det var då när vi hade vår och t o m fick en försmak av sommaren.
Hoppas allt är bra och att värmen snart är här på riktigt.
Även om det inte är speciellt många plusgrader nu i skrivande stund så är i a f snön borta 
och solen skiner från en knallblå himmel.
Hoppet finns att det var sista bakslaget.


Vi kan ju vara i lusthuset året om eftersom det är isolerat och har golvvärme 
men det blir inte av så jätteofta att vi äter där under hösten och vintern. 
Det känns mer som ett vår/sommarhus då det är pastelligt och lantligt inrett.
En hel del porslin som passar till det förvaras redan här och vi har vatten indraget.
 För släpa ner maten till lusthuset krävs det att det är kanonväder som häromkvällen.

Här har vi den sista kvällssolen och de sköna matstolarna vi hade på glasverandan tidigare så vi blev kvar länge och firade helg mitt i veckan. Med jordgubbar, vit sparris, diverse plock och Perfect Day i glasen. 

Sämre helg mitt i veckan kan man ha. 


Idag är det ju fredag på riktigt.

Fredag är ofta lika med middagtipssinlägg här så även idag.

Visserligen passar vår fredagmittiveckanmiddag bättre en ljummen vårkväll men varför inte ändå.

Att äta vårmat kanske gör så att värmen kommer tillbaka vem vet.

Vit sparris med hollandaisesås och cashewnötter är en favorit denna årstid och helst ska det ju vara sån där  riktig tjock som serveras på varenda restaurang i Tyskland under sparrissäsongen men eftersom de lyste med sin frånvaro i tre butiker gav jag upp och det fick bli en smalare variant.

Vill man ha "mer mat" är det bara att addera kokt färskpotatis och en köttbit.

Nötter som tillbehör/garnering är att måste och jag brukar variera mellan cashew, pinje eller valnötter.












Ha en riktigt trevlig helg.
Min ska tillbringas på jobbet........
kan det verkligen vara sex veckor sedan jag skrev det här senast??????
Ja tydligen enligt almanackan. 
Nu får veckorna gå lite långsammare tycker jag.

Kram B



 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin