lördag 24 oktober 2020

Ljus, ljus , ljus och lite mer ljus.

 



Halloj där !

Hoppas allt är bra denna höstlördag.

Häromdagen skrev jag att jag mer och mer börjar gilla hösten igår höll jag på att få ta tillbaka det.

 Nädå här tar vi inte tillbaka något .......jag gillar verkligen hösten om bara vädret kunde ta och bestämma sig för att vara riktig HÖST och att det inte vore så förbaskat mörkt.

Ena dagen är det soligt och härligt färgsprakande den andra grågråinteblijustochregnaheladagendag och hur helgen blir återstår att se. Just nu regn men det ser ut att bli ljusare och faktiskt så skymtas både solen och blå himmel.Hur som helst ska den tillbringas utomhus framåt kvällen, ett lördagskvällsbad under bar himmel är ju aldrig fel.

Det finns inget dåligt väder .......bara en dålig fotograf haha.Precis det fick vi erfara häromkvällen, ni som följer mej på Instagram har redan sett de professionella bilderna :-)

Vädret är inget att göra något åt eller lägga energi på men det där mörkret kan man ju faktiskt påverka till viss del framöver.........




....... för snart är det dags för preadvent och det hjälper en hel del .

Vad årets tema är kommer det en glimt av framåt veckan.


Om det känns mörkt nu lär det bli ännu mörkare efter ändringen till vintertid i natt.

Vi får verkligen hoppas att det är sista gången det fåniga påfundet 

med att ställa om klockorna sker ......men nääää det verkar inte så.

Jag hörde att det är framskjutet p g a corona och att det måste tydligen EUbeslutas först

 och det görs inte "över en natt".

Ändringen av tid gör att sömnen påverkas och det brukar ta ett tag innan kroppen vant sig. 

Vet att många med mej känner likadant.



Det gäller verkligen att ta till vara på det lilla dagsljus vi får 

ljus ÄR viktigt för måendet och välbefinnandet i a f för mig.

Vi har en massa belysningar utomhus året om, snart fylls det på 

med preadvent och jul överallt och det eldas ljus som bara den. 


Ja ljus som ljus ..... saknas dagsljuset så får man ta till annat :-)



Mina lediga vardagar som jag har turen att ha då och då är guld värda året om.

Nu vid denna tiden utnyttjas de mer än väl till att få ljus.

Ute eller nästan ute, same same but lite different!

Igår jobbade jag med mitt andra jobb hela eftermiddagen 

sittandes i uterummetmed en glassektion öppen.......

det är ljusterapi det.

När vi inte sitter där är det bara att välja mellan Skogssäter garden spa 

( bastun är ju inomhus men med det stora fönstret får man ljus där med) 

eller som på bilden ovan .......halvute på spaverandan med eller utan terassvärmare.




Bra luft och välfungerande ventilation påverkar också mer än man tror 

och på tal om det så kanske det dags att skaffa sig en luftrenare

Tillräcklig ventilation har vi nog men det där med att ha bra luft inomhus 

tänker man inte alltid på. 

Hur har ni det på den fronten?


Vi ses snart igen då ska ni få se en helt annan terapi än ljus:-)


Må väl.


Kram B 


Uppdatering: 

Sorry för konstiga radbrytningar, textfärg och typsnitt. 

I förhandsgranskning och utkast ser allt ok ut 

men publicerat blir det något helt annat

Hoppas bloggsjukan mår bättre till nästa gång. 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin