tisdag 17 maj 2022

Udda intresse



Innan jag fortsätter med dokumentationen från vår mammadotterhelg tänkte jag 

vi skulle avhandla en av alla roliga saker ”udda” intressen jag pysslar med. 

Ni som hängt med ett tag vet vad jag gör till vardags på jobbet.  


För er som inte vet så är det administration och administration. 


Alltifrån redovisningar, uppföljningar,CCTV, säkerhet till bemanning.


Det udda intresset är att jag gillar excel och pysslar med det hemma med

ja för att vara exakt så allt administrativt utom årsbokslut 

och deklaration på vårt fastighetsbolag.

Plus allt annat man kan stoppa in i excel ....

dvs det mesta haha. 

Det som många tycker är tråkigt och ett nödvändigt ont med 

bokföring, fakturering och sånt där ”pappersarbete” 

är faktiskt ett av mina intressen.




 På jobbet som är på det där kända megastora 

globala företaget "blåa lådan"

 behöver jag inte fundera på kontrollfunktionen 

för det mesta sker automatiskt.

 Annat är det hemma …. 

med alla specialregler, fastighetsjuridik,lagar och avskrivningar 

behöver man ha ett proffs som gör det lilla sista. 

Jag har ju en av delägarna/min alldeles egna internationelle ekonom d vs sonen 

som är superproffset nummer ett 

men han jobbar med helt andra mer avancerade ekonomiska viktigheter

 och har således inte tillgång till de program som behövs för det lilla sista. 

Vi har istället en perfekt sån som vi anlitat i alla år nämligen 

en revisorsvän.


 


 Hade vi inte haft honom så hade vi inte tvekat en sekund 

med att rekrytera redovisningschef.

För att genomföra ett årsbokslut idag krävs det betydligt 

fler redovisningsprogram än vad som är värt att investera i 

så jag fortsätter att göra "bara" det som är kul.

 Att deklarera som privatperson utan bolag påminner lite om 

det månatliga jag gör på jobbet 

d v s inga problem och ett ”klick” sen är det klart. 

Annat är det som sagt med allt special och direktlänkar

 till Skattemyndigheterna från alla femtioelva blanketter 

det behöver man ha proffs till.

Med mitt udda intresse löser jag resten.

 

Nu blir det istället till att göra en av mina andra favoritsysselsättningar......

nämligen gå igenom alla bilder från helgen.


Ha en fin kväll.


Kram B 

 

 

 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin