tisdag 11 september 2012

Feelgood !!!!!


Hej på er !
Shoppingpics från utflykten igår  kommer senare  i veckan ......
idag blir det mat 
å lite svammel känns det som :-)

En känsla av feelgood å ett och annat tips hoppas jag  att ni får
 när ni kikar in oavsett ämne.
Sen att ni får stå ut med mycket text och personliga pics då och då det
bjuder jag på :-) 
Ibland dyker det upp måsten, stress och jobbiga saker i livet 
det däremot finns ingen anledning att älta här.
Försöker jag att välja bort både det och människor
 som skapar negativism och leva efter det som känns bra för oss
och strunta i vad andra tycker om det.
Det går faktiskt bättre och bättre ju äldre man blir.
Annars brukar jag kolla in några gamla inlägg eller pics för att få energi
och känna tacksamhet för livet .

Här ska man bli glad oavsett ämnen :-)
Ämnen ja .......
ibland är det inredning , ibland resor ,
trädgård , pyssel , familj och vänner , kryddat med nåt halvsvamligt
lite tänkvärt eller kläder.
Feelgood som jag tycker är feelgood helt enkelt.
Det behövs inte så mycket avancerat egentligen för att
få den känslan .
Det räcker bra med en söndagseftermiddag
 med finaste Prinsfamiljen ,
eller ett gäng vitlöksbröd serverade på en träbricka
 från vingården i Frankrike som vi bodde på förra året
eller en mustig köttgryta lagad i och serverad ur
min braiga Le Creusetgryta......
en av många välinvesterade julklappar från mannen.
Vissa saker köper man inte själv de ser man till att få.
På måndag fyller Darlingen år .
Som vanligt önskar han sig Mateusporslin :-)
Host host !
Det ska han såklart .

 Söndagsmiddagen käkades på just Mateus,
denna gången på färgen sand ,
tillsammans med en krasslig Lillprins med mamma och pappa ♥
Lilla älsklingen var förkyld som bara den , men lika glad som alltid .
Snart dags för klippning .... igen .
Undrar hur många 9 1/2 månaders bebisar som blivit klippta flera gånger ?
Hårväxten har han inte fått ifrån  Farmor i a f !
Däremot gav han bort sin förkylning till henne.
Min hals är fortfarande som ett rivjärn ,
men jag får skylla mig själv
för det är totalt omöjligt att inte gosa med honom :-)
♥♥♥
Återigen en smidig middag ala Skogssäter :
Köttgrytan som nästan sköter sig själv,
grillade potatisflarn ,vitlöksbröd, aioli , tomatsallad och
inlagd gurka.
Gästerna var mer än nöjda och då är det bra :-)
How to :
Marinera fläskfile eller ytterfile över natten i " typ vad du har hemma "
Koka morötter i slantar , potatis i tärningar ,
en skivad gul lök, soltorkade tomater och en pressad solovitlök
tillsammans med en buljongtärning , vatten  och valfria kryddor ,
jag tog Brissundsblandning från Krusmyntagården på Gotland ,
svartpeppar och lite salt.
Stek köttet lätt och krydda, lägg sen över det i grytan och tillsätt en burk krossade tomater,
en burk hela champinjoner , en skvätt soya, lite mer än en skvätt
sweet chilisås och turkisk youghurt.
Låt koka länge på svag värme.
Skrubba potatisarna och skiva dem tunt med skalet på.
Lägg ut på en plåt, salta rikligt med flingsalt och "grilla " i ugnen
tills de är frasiga .
Öppna en burk med färdig aioli och klicka upp den i en snyggare skål.
Samma sak med gurkan , men den hade jag faktiskt lagt in själv :-)
Gör tomatsallad av olika sorters tomater , rödlök
och ringla över citronolivolja .
Skär en baguette på snedden , lägg bröden på en plåt och dränk in dem med
olivolja och vitlökskrydda .
In med plåten i ugnen några minuter.
Vips så är söndagsmiddagen klar.
 Å har ni sett.......fortfarande inga nya matsalsmöbler.
Nu velar vi ( läs jag ) efter gårdagens Fritzlabesök !
Det lutar fortfarande åt nåt svart maffigt
men det känns inte riktigt som det där perfekta har
dykt upp än så vi fortsätter att leta.
Vad var det jag sa i början av inlägget , eller skrev rättare sagt.
En massa svammel.........jajjemän å långt blev det med .
Grattis om du hängde med ända hit .

Nu väntar en ledig fm tillsammans med
strykjärnet , lunchdate med bästa Å och J innan ett
långt kvällspass på jobbet.

Må så gott.

Kram Bittan


5 kommentarer:

Älskade pion sa...

Bara att få "komma hem" till dig....är feelgood...för mig......;)Underbart mysig middag ni ser ut att ha där,trots lite förkylningsbaciller.;)Krya på dig.Kram Ulrika

hemma hos lilla mej sa...

Bara man läser dina underbara inlägg och kollar på alla fina bilder.Så känner jag feelgood.Ja skulle jag komma och hälsa på dej någon gång IRL.Yes då skulle jag kunna sjunga I feelinggood resten av livet.Bara så söt är farmors lillprins. Förstår dej att det är svårt att pussa på han....Krya på dej goa du så du också feeling good.kramar Rita ♥

Lena/isklockan sa...

Så mysigt och inspirerande . Klart han ska ha matteus, ja om han önskar sig :-)))

Må så gott.

Kram

Änglarna finns sa...

Underbart att läsa dina inlägg!!
Blir som jag skrivit tidigare alltid så glad..åt ditt positiva humör..iaf här..ha ha...
Krya nu på dej..och ta en svängom med strykjärnet!!
Kram Annika

Sinda sa...

Nu du bästaste feel-good Bittan har jag tagit efter ditt goda exempel och bloggar lite själv! Kolla in madebysinda.com. Puss & Kram min älskade Bittan från din Advokat!!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin