onsdag 9 mars 2011

Take it or leave it .......


Hej hej !

Snart ska Darlingen och jag 
iväg på en mysutflykt
men innan dess tänkte jag hålla vad jag lovat.

Eftersom många av er var 
intresserade av lördagens meny
ska ni få den nu.

Skylten ovan fick vi 
så passande i present av bästaste E och  J :-)
Den har fått hederplats i köket.
Fina presenter ja ,
det fick vi av de andra paren också,
 de ska ni givetvis få se en annan dag.
Snacka om att ens vänner vet vad som passar
perfekt.


Om man räknar lite för bra eller
om man räknar in tilltugget i form av grillade
pringles täckta med kantarellcremefraiche 
till välkomstskumpan
blev det en  fyrarättersmeny.
Jag fotade inte en endaste bild 
under hela kvällen så ni får 
tänka er själva hur maten såg ut.


 Förrätten bestod av Vårtapas/plock
i form av kryddsalami, melon,
saltkött med pepparrotscreme, haloumi
tortillarulle fylld med getost ,honung och rosmarin,
salmbärssylt ,plommonmarmelad
och honung/balsamicovinäger.
Enkelt och smidigt att förbereda 
och bara lägga upp på tallrik.
Till detta serverades ett rosevin.


Till varmrätt hade jag Gotländsk fiskgryta ,
 med aioli och baguette.
Drycken till grytan var ett vitt reislingvin
från Australien som
personalen på Bolaget rekommenderade
efter att Darlingen hade räknat upp alla typ tjugotvå
ingredienser  .


Efterrätten bestod av vit chokladmousse
med basilkikaochråsockermarinerade
färska jordgubbar.
Samt kaffe med Whisky eller Cointreau.

Bekväm som jag är så är detta en perfekt 
tre (fyra)-rätters festmeny som kräver minimal 
tid i köket och det mesta går att förbereda innan.
Perfekt.

Mot mysdagen......
har vi "tur" kanske vi även hinner slinka in en sväng på
nåt som börjar på U och slutar på LLARED.
Who knows ?
Kram Bittan

7 kommentarer:

Älskade pion sa...

Nämen blir det kanske en tur till Ullared...hälsa Ola-Conny da.;)Jag såg honom och tänkte ta ett kort...men då protesterade största tjejen högljut,så det blev inget.;)Vad mycket gott ni har ätit.Hoppas att ni får en riktigt mysig utflykt vännen.Kramar Ulrika

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Mums filibabba!
Menyn låter väldigt god.
Ha det så skönt på utflykten.
Kram Anette

hemma hos lilla mej sa...

WOW vilken underbar meny låter supergott.Hoppas att ni får en riktigt mysig utflykt vännen.Ha en underbar dag.Varm kram Rita ♥

Gugis Pärlor sa...

Den menyn låter superläcker! Du är ju fenomenal på ALLT, även i köket!! Önskar att jag kunde smyga mig med till U...red. Det vore mysigt! Ha det gott!

Kram Gugi

Cathrin sa...

Smaskens meny.....mumma.

Ha så kul på er lilla mystripp och hoppas nu hinner besöka Ulla!!

Kram Cathrin

Anonym sa...

Hej !

Vilken meny !! Det vattnas i munnen
Ha det bra.
Kram S

Lisa och Mattias Blogg sa...

Hej min vän !

Mums det låter så gott, man kanske får se bildbevis på den med och kanske ett recept ;)
Ullared åå dit vill jag också ta hand om dig nu min vän.
Syns till veckan för en fika :)

KRaaaaaaaaaaam

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin