torsdag 31 december 2009

2009.....


Tänk om jag anat vad  
2009
skulle innehålla för oss den 1 januari i år.
Det finns väl dokumenterat i foton,
scrap och tankar i detta album.

Här nedan kommer en del av det som kallas
LIVET .

Det är helt frivilligt att sluta läsa här för det kommer att bli låååååångt.
i så fall önskar jag dig ett
GOTT NYTT 2010


***********************
 Januari






Prinsen flyttar äntligen " hem " från sina utlandsstudier.
Undra vem som är gladast mamma eller sambon ???
Det blir nog 1-1 eller hur :-)






Jag är fortfarande helt sjukskriven för min axel
som har utvecklats till en frozen shoulder.
Drömmen  om Butik Carpe Diem rullar på och
 jag har börjat virka och pyssla med det som
funkar med en arm.




**********************
Februari


 

 Traditioner är viktigt och vi firar alltid allt
som går att fira.
Ett glas rosa bubbel och gelehjärtan till oss
och presenter till Prins och Prinsessor .



 

För en gångs skull är det snö på sportlovet.




Sjukskriven fortfarande men har börjat jobba 1/4 .
För att öka på det succesivt innan operation ,vilket inte går att göra
förrän Frozen shoulder är ok .
Kan ta 1år !!!!!
Min läkare rekommenderar värme så
vi börjar så smått titta efter resor.
Skulle snart varit i Mexico men det fick avbokas
både pga svininfluensan som utbrytit där och min hälsa.



*************************
Mars



Tillökning hos Prinsen och hans Prinsessa.
En liten Doris och en liten Elsa har flyttat dit .






Hastigt och lustigt bokas resan 2 veckor innan vi åker.
Det blev den karibiska ön
ISLA MARGERITHA som tillhör Venezuela.


  


Prinsessan  får ledigt från sitt jobb och följer med.




Hennes dröm har länge varit att simma med delfiner.
Nu får hon göra det.





Den 31 mars för 22 år sedan föddes vår Prins.

Dagen firas hemma hos honom
i stan med smarrig tårta som de bakat och dekorerat.






*************************
April






T passar på att lämna mej och åker till Prag för att kolla på speedway .
Vår 20 åriga bröllopspresent WILDA  plockas fram ur garaget.
Det är varmt vårväder.


 


Äntligen sätts spaden eller rättare sagt
grävmaskinen i jorden till min dröm

BUTIK CARPE DIEM





 Vårblommorna planteras och vi firar Påsk
traditionsenligt med J och E hemma hos oss.

 

Helt oväntat går min pappa bort .
Vi hinner inte ens dit i tid  ......

Trots att han varit sjuk och dement länge och att man borde varit förberedd
känns det bara så tomt......

 

2 dagar senare fyller jag år,
alla som kommer har med sig dubbla blommor .

Det är en märklig dag.
Ena stunden ledsen och andra tacksam för att pappa
slipper lida mer och för att man har de bästa vänner som bryr sig.

***********************
Maj


 



Lekstugan som T byggde för många år sedan som en
minikopia på vårt hus har hittat hem igen.
Den har varit på utlåning till kusinerna.







Vi har tömt pappas lägenhet på äldreboendet och
gjort bouppteckning när jag får mitt livs chock .

Via ett brev från skatteverket  får jag reda på att jag har en 11 år äldre bror.
Har i hela mitt liv saknat syskon !!!!
 Efter en veckas efterforskning av
ALLA
som kan ha minsta aning om hela historien börjar det klarna.

Detta var något som hände långt före mina
föräldrar träffades och min mamma
anade men fick aldrig klarhet i om det var
sant eller inte innan hon gick bort.
De har aldrig träffats men min pappa har gjort
som man gjorde på den tiden dvs köpt sig fri
och sen förmodligen förträngt hela historien.

För vår del innebär det inte bara chocken
utan många funderingar hur vi ska reda ut situationen.
Fastigheten i stan ska delas med en
okänd människa eller i värsta fall måste vi sälja
, bouppteckning göras om och
vill jag överhuvudtaget träffa honom ??????
Kaos kaos !!!!!




Mitt i allt detta fyller en Prinsessa 20 år





Det firar vi i solen hemma vid poolen.
I 20 år har det varit strålande
sol och varmt just denna dag så även i år .



**********************
Juni






Återigen en tradition som återkommer varje år som vi inte vill vara utan.

Nationaldagen firas uppe på berget med J och E .




skumpa och lite smarrigt att äte.
Även denna dag är det alltid fint väder.

 


Bouppteckningen görs om eftersom det tillkommit en arvinge.
Det är med blandade känslor
jag åker dit och
 hoppas in i det sista att min bror valt att inte närvara
så jag slipper träffa honom.
Givetvis är han där och jag tror att
jag ska spy när jag kliver in genom dörren ...
där står en yngre kopia av min pappa !!!!
Har ingen aning om vad som sägs
under bouppteckningen
förrän advokaten undrar
om vi vill sitta kvar och prata efteråt.
Då börjar jag kunna ta in hela situationen
och får höra hans smått otroliga historia.

Det känns konstigt nog hur naturligt
som helst och vi finner varandra direkt .
Var rörande överens om att det här är början på något nytt.
Han vill veta allt om pappa som han inte ens visste namnet på,
om han var lik honom mm
I hela sitt liv har han saknat en far nu när det var för sent fick han en.....
Barnen har fått kusiner.




Midsommar firas hos oss.



 Prinsessan har alltid haft blomsterkrans i håret så även i år .




Det regnar  men sillen och snapsen
smakar lika bra inne.


***********************

Juli




Vi har urnsättning för pappa och min bror med familj är med.
Märkligt nog känns det helt naturligt !!!!

Bouppteckningen är inte klar så vi har
fortfarande ingen aning om hur
vi ska reda ut situationen men som så mycket
annat i år så är det inget vi kan påverka nu.
Mycket jobb med värdering och
att plocka fram gamla arkiveringsuppgifter
återstår innan vi kan ta ställning till skiftesvärdet.
tur att vi har världens bästa revisor som har varit med i
vårt liv redan innan vi tog äver fastigheten .





Myser hemma vid poolen och längtar efter semestern
Har fortfarande rejält ont i axeln men jobbar nu 75 %
Efter semestern ska jag jobba heltid i väntan på operation.




Tillbringar en underbra dag på A-L och H båt på Vättern.
När vi kommer hem kollar T genast båtannonser :-)




Äntligen får T åka runt i Arns fotspår
både i Västergötland och i Östergötland,
dock inte på samma dag.
Tror att jag sett varenda sten som överhuvudtaget har med Arn att göra,  men en och annan mysig
inredningsbutik och loppis på landet hinns också med så inget att klaga över.



Utlandstrippen denna sommar fick bli till
Tallin.
Passade på att avverka Trosa och Stockholm samtidigt .


**********************

Augusti





Butik CARPE DIEM växer så sakta fram.


Jag pysslar ,bakar och tar
hand om det som växer här hemma.
Har faktiskt väckt det gamla trädgårdslandet
till liv i år.
Funkar att rensa med en hand
men börjar att bli trött på att ständigt ha ont.




 

Hamnar i operationskö men blir förvarnad om
att det kommer att ta tid eftersom väntetiden är lång.

Äntligen händer det nåt iaf.

Eftersom jag trots allt jobbar heltid är jag inte precis prio 1 !!!! 


*************************
September






3 pigga brudar drar till en 4:e i England.

Jag med 1 arm,
A med diskbråcksoperation för inte allt för länge sen
och J som lyckats tajma sin graviditet
så perfekt att hon har en dag tillgodo på hemresan för att överhuvudtaget få flyga.

Vi hälsar på L som flyttade dit i juli och har 5 jätteroliga dagar.

Hinner med att uppleva massa saker med privatchaufför och egen guide.




Så var det dags för T att fylla 40 +.
samma dag fyller Prinsens Prinsessa. Vi firar dom tillsammans.

Skiftet fortsätter och jag får ständigt nya uppfifter som ska lösas av revisorn.
Mycket av det jag lärt mig i hela situationen hade jag gärna klarat mig utan.

Har sen i april haft 5 regnbågshinne inflammationer i ögat,
vilket har ett samband med axeln hur konstigt det än kan låta.
Av all kortison och droppar i ögat har jag nu fått grå starr.
Kommer så småningom att få en ny lins sk skönhetsoperation i det ögat när synen stabiliserat sig. just nu har jag ingen avståndsbedömning alls vilket resulterar i att jag har privatchaufför eller färdtjänst som barnen kallar det !!!

Är rätt trött på hela situationen men drömmen om
Butik Carpe Diem och min underbara familj får mej på andra tankar.

En och annan webbeställning ramlar in :-)

Bryt ihop eller bit ihop
????

Det senare passar bättre :-)




***********************
Oktober




Kransar och gravdekorationer tillverkas.
Första Alla helgon utan någon förälder i livet.....



 


Nu när det är höst är det skönt att
Carpe Diem
är klart utvändigt.


 



Det har hänt en hel del även invändigt.

Min plan var att kunna jobba kvar på
jobbet och samtidigt driva butik vid sidan av.
Ledningens krav var att
jag skulle gå ner till 80 %.
Nu verkar det inte bli så...
Man lär så länge man lever om hur
människan är funtad och blir
aldrig förvånad över andra
människors avundsjuka och missunsamhet !!!!!
Konkurrerande verksamhet , så efter många turer 
konstaterades att driva webbutik är ok men inte fysiskt.
Om jag vill öppna fysisk butik måste jag säga upp mig.

Japp så gick det till när jag
blev en
LEX BITTAN.


Det var droppen.

Öppningen skjuts än så länge lite längre fram i tiden, måste
få klart med skifte, operation  och allt annat.

men ett är säkert
MIN DRÖM
kommer att bli verklighet krävs bara lite annan planering först.


**************************** 
 
November






Julkortstillverkning och mysplanering inför
jul startar som vanligt redan i november.

Jag har bloggträff här hemma med
Efter Behag och PysselC
av vilka jag får så passande presenter.






















 ***********************
December





Årets julkrans på dörren blev en stjärna.




 Vi passar på att tillbringa en helg
på Grand hotell i Göteborg tillsammans med
M o G , A o S och A-L o H.
Jerry Williams på Rondo,
mysig inredningsbutiker på stan och julmarknad på Liseberg.
Oooops detta var  visst sista  helgen i november nu hamnade det i december.
jaja... 




Vi har Glöggmingel och smyginvigning av
Carpe Diem.




Det är en total avkoppling att bara vara där och jag verkligen längtar till den dagen
jag har möjlighet att öppna på riktigt.





Jag bakar Skogssäters änglapepparkakor men får avbryta
för T har blivit påkörd av en drogpåverkad idiot som smet från en poliskontroll.
Bilen är skrot och han har slagit i huvudet.
Änglavakt !!!!
Vågar inte tänka tanken på vad som kunde ha hänt om han kommit rakt in i sidan.
Återigen CARPE DIEM.

Vi har under året blivit mycket bättre på det.
Har totalt slutat bry mig om vad folk tycker och tänker gör det som känns rätt för oss.




Sätter ut snögubben för att framkalla snö till jul....








...och se det funkar.




T som i alla år önskat sig snälla barn, får det i julklapp :-)




Nu återstår bara Nyårsafton som vanligt kommer vi att fira den hos J och E.

Du som orkat läsa ända hit vill jag önska ett
RIKTIGT GOTT NYTT 2010
och tack för att du vill dela min vardag.

Vi har valt att se framåt inte bakåt så 2009 lämnar vi nut an större saknad.

Tänk positivt och framför allt

CARPE DIEM

nyårskramar

Bittan
*********************************

2 kommentarer:

Elzie sa...

Ja, mycket kan hända under ett år. Och jag kan förstå att det måste kännas konstigt att helt plötsligt få en bror "på halsen" i vuxen ålder. Hoppas allt löser sig till det bästa.
Önskar dig och de dina ett GOTT NYTT ÅR, önskar också att ni får ett bra 2010.
Ha en trevlig kväll i glada vänners lag.
Kram Elzie

Efter behag sa...

Jaaa.....med en tår i ögat har jag läst om erat år 2009,men som du säger så kan det alltid ha något gott med sej, kanske blir man starkare och tar vara på dagen. Att vara" nu och här".

Ännu en gång......Gott Nytt År


Kramar från Ann-Louise

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin