fredag 6 april 2018

När det går lika bra med .......





Freeeedag !

Hej på er denna soliga morgon !

Här är det bara jobb en sväng sen är denna korta veckan slut.....
eller det är den ju inte alls 
det är ju helg , ledighet och det har utlovats härligt väder  :-)

Rättelse 
det är nu veckan börjar .
Jag smygstartade förresten min redan igår kväll 
på en aw med nio av mina bästa Finanskollegor, 
en himla rolig kväll med tapas och många skratt och inte en bild 
fotades inte ens på maten haha.

Bara för att det och för dagen idag så ska ni få ett fredagsmatttips
med bilder  .
En favorit och något man aldrig tröttnar på
nämligen moules frites.

Jadå både glasäggen och Royal Copenhagenäggen är fortfarande kvar  ,
 varför inte liksom .
Det får de nog vara ett tag till ,
i a f  de sistnämnda som känns vårliga.
Frågan är vad man ska ha sen istället för kulor och ägg i ljusmanchetten .
Måste klura ut något .
Tips tack !


Moules frites var det ja .........
eller mer moules sweetfrites om man ska vara petig.
Japp det går precis lika bra med sötpotatisstrips istället för vanliga .
Jag gör mina antingen i fritösen eller i ugnen .
Om jag väljer det sistnämnda blandar jag dem först med maizena och salt i en plastpåse 
och låter dem ligga så en stund  .
Gör man det blir de inte så mjuka och sladdriga utan 
nästan lika krispiga som friterade.
Tips tips.



Att koka musslorna är lite olika från gång till gång 
men vitt vin , grädde , vitlök och persilja är ett måste .
Likaså aioli till , antingen lime eller vanlig .
Ingen värlsdmästarkock behövs till denna festrätt .....
plättlätt att göra själv .



Servera med ett gott vin och  baguette .
Klart .




Man äter ju lika mycket med ögat 
och jag gillar ju dukningar .
Om vi är själva , om vi har gäster, om det är vardag eller fest
spelar ingen roll .
Det tar inte mycket längre tid att göra det lilla extra.

Dukningen denna dag blev tallrikar grön Mateus och vit Swedish grace , 
kaffemugg Mateus ,gryta Le Creuset ,
glas Orrefors och Svenskt Tenn , glasunderlägg Zarah Home ,
Stockholmsunderlägg Svenskt Tenn och
stripskorgar från lokal presentgrossist 
och fickorna från Leilas general Store.







Oj vad klockan gick ......
dags att fixa det sista och dra mot La Stada .
Ha nu en riktigt trevlig helg.

Kram B

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin