måndag 20 november 2017

Ibland ska man ha tur och shopping på mitt sätt ........




Som rubriken lyder idag .......
Ibland ska man ha tur , 
å det var just precis det jag hade igår .

T U R , inte skicklighet :-)


Hann precis klart vid entrén igår förmiddag 
innan det som från ingenstans plötsligt blev the winter wonderland .
Ja det är det minsta man kan kalla det,
det kom massor med snö , på en sekund 
förvandlades grått höstväder till en riktig innesittardag
och hela världen bäddades in i ett vitt fluffigt preadventsmys.

Ni fick ju ett litet smakprov i förra inlägget ,
att det är magiskt vackert är bara förnamnet .
Som ett fejkat julkort fast på riktigt .........
med snötyngda granar 
helt vitt och så där isigt, frostigt vackert .

Ja helt enkelt magiskt .
Nu hoppas vi bara att det får vara exakt så här ....
i a f i en och en halv månad till .



Entrén var det ja .
Letade lite i gömmorna och 
fick till den precis exakt så som jag ville .......
utan att shoppa något mer nytt än tre hyacinter .
Bra där .

Vi försöker numera tänka mer hållbart,
 både när något ska inhandlas 
men speciellt när man bara vill förnya och göra om 
så där i allmänhet , vilket man vill ofta om man heter Bittan.
Förnya är därför I N T E  lika med shoppa nytt ,
förnya är mer ändra om och leta fram undanstoppat.

Här shoppas det varken så ofta spontant  , bara för att det är kul
eller för att " alla andra " har det längre utan mer genomtänkt .
Att sen " alla andra " ändå råkar 
ha det händer titt som tätt då det oftast är 
hos " alla andra " som inspirationen hämtas .

Det har blivit omvända roller här ,
numera är det jag och inte mannen som inte alls gillar att trängas i butiker .
 Väljer hellre att prioriterar min värdefulla lediga tid på annat .
Oftast när det ska shoppas blir det 
 i lugn och ro på nätet och då efter att ha kollat och jämfört .
Det och att vänta för att känna in en extra gång 
gör att det inte heller längre blir så många slitochsläng och felköp nu för tiden  .
 Men som sagt det finns en hel del i gömmorna att plocka fram .
Å är man intredningsnörd 
( och gått igenom några stilar och epoker genom åren )
så är man .
Har man dessutom en Handy Man som förverkligar byggdrömmar och idéer 
blir det lite nytt då och då ändå 
hur hållbar man än försöker vara .
Men som sagt numera tänks det igenom ett extra varv,
vi satsar mer på klassiskt och kvalitet 
och sådant som man inte tröttnar så lätt på .
På så sätt blir det lite hållbart i a f ....
inbillar jag mig .
Bara att inse att vi helt enkelt har för litet hus ,
det är inte samma sak som för mycket grejer .
Haha man kan alltid vända på tankarna så att de passar .

Hur shoppar du ?




Som synes blev det ett noga utvalt hopplock av gamla ting till entrén
inte gamla som i antika utan gamla som i inte nyshoppade till julen 2017.

Favoritkransen från NK har hängt med några år ,
likaså bordet och det fluffiga isländska fårskinnet .
Tre hyacinter i en Ullaredskruka 
tillsammans med mossa från trädgården blev pricken över i:et .
Det och belysningen som Mr Handy Man satte upp ,
istället för den vita halvtrasiga istappsbelysningen som skulle sitta här
lindade han helt enkelt bara en vanlig slinga runt stolpen och 
under taket i framkant  innan jag hann stoppa honom.
Först tänkte jag att jaja det får väl vara så provisoriskt 
tills vi hunnit införskaffa en ny 
men efter att ha sett den i mörker vilket blev ett helt annat intryck 
 lutar det åt att den blir kvar .
Får känna på det nån mer dag ,
och som sagt bättre att kunna använda det som finns.
Lyckades även fånga yrsnön på nåt lustigt vis ,
no filter på den bilden .


Nähäpp hög tid  att ta tag i denna måndagen .......
dags att väcka han den där Handy Mannen så han hinner 
få upp lite mer preadvent innan han ska jobba kväll 
men allra först måste jag ut kolla om min snöängel är kvar ,
den som jag gjorde igår kväll iklädd bikini !
Jajjamännnn såklart gjorde hon det .
Vad trodde ni ?
Bildbevis finns .
Kollade förresten foton från förra året vid denna tiden 
då det också var snö ,
snöängeln då gjordes iklädd badrock och boots .
Den i bikini blev helt klart snyggare :-)

Önskar er alla en riktigt finfin start på veckan .


Kram B

4 kommentarer:

Älskade pion sa...

Vilken tur att du hann och "pimpa" altanen så snyggt innan snön kom,jättefint.Kram Ulrika

Den där Marie sa...

Ni har en så fin och julmysig veranda.
Jag är precis som dig; jag "återanvänder" mina saker. Det är sällan jag köper nya saker till advent och jul, och det är alltid lika spännande att se vad man har i sina julgömmor varje gång de ska packas upp. Av någon anledning så glömmer man bort vad man har för saker, så då blir det ju nästan som om det är nya saker :)
Vad gäller shopping så är vi också lika, du och jag. Jag föredrar nätshopping. I juletider går jag på stan för att insupa lite julstämning och "ögonshoppa", men de flesta julklapparna klickar jag hem via datorn.
Lyckos er att ni har fått snö. Det känns som om hela Sverige, utom just Skåne, har fått snö.
Din snöängel gjorde min dag igår! :D Strongt gjort av dig att lägga dig i snön i bara bikini, en annan hade fryst ihjäl, ha ha ha!

Ha en fin dag!
Kram J

Bittan sa...

Haha tur att man kan glädja nån :-) Kram B

Bittan sa...

Ja ibland har man flyt :-) Kram B

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin