fredag 3 november 2017

Alla Helgons helgen , ett fredagstips och att lyckats med det omöjliga






Hej på er ! 

Hoppas allt är toppen ,
ni är kanske höstlovslediga då är det säkert extra bra . 

Så var det fredag och årets Alla helgons helg väntar ......
kyrkogården var jag på redan igår , tände ljus och gjorde fint 
hos mina föräldrar .
Kommer aldrig att acceptera att de rycktes bort alldeles för tidigt 
för snart arton respektive åtta år sedan .
Det där med att att sorgen bleknar 
stämmer kanske men saknade den försvinner aldrig ..........
 man har helt enkelt fått lära sig att leva med den . 
Det är fortfarande exakt lika jobbigt att åka till kyrkogården varje gång 
men självklart vill jag att det ska vara fint där 
med ljus och blommor .
Det så vackert och stämningsfullt 
speciellt på Alla Helgon . 


Min mamma och pappa hade alltid färska blommor hemma ,
året om minst en bukett i köket , vardagsrummet och matsalen ,
ibland även i hallen och sovrum.
Same same här med och det har även smittat av sig på mina barn 
som också har det .
Hon sa alltid att hon ville njuta av det när hon levde ,
och inte ha en överöst grav sedan 
så jag gav henne ofta blommor genom åren bara sådär .
Såklart vill ha fint på graven med planteringar och lyktor men 
istället för att sätta dit färska snittblommor varje gång köper jag en extra bukett
åt oss och vet att hon glädjs åt det istället .



Det blir naturligtvis en sväng dit imorgon för att tända mer ljus på den " riktiga " dagen ,
men först ska vi fira fredag .
Jodå lite fredag är allt kvar när jag väl kommer hem .


Mannen är ledig och jag jobbar kväll .
Ja jag vet inte bästa planeringen men 
då och då lyckas det bli så ,
bara att gilla läget , inget att gnälla över .
Vi får i a f halva dagen tillsammans här hemma idag.......
höll jag på att skriva .
Näääää det blev visst inget med det heller ,
tillsammans visserligen men 
vi lär behöva åka till stan då en hyresgäst 
själv lyckades fixa det omöjliga igårkväll.
Ingen kul historia alls då 
han var tvungen att blanda in både polis , grannar och ett gäng till ..........
efter att ha ringt mej på jobbet lätt skärrad ett antal gånger .
Idag måste vi så fort som möjligt se till att lösa det . 
Tur i a f att mannen  är ledig  , han som skulle va Handy Man 
på vårt eget bygge får pausa en sväng och va det där istället .


Fredag var det ja ........
vill ni ha ett tips på käk till kvällen ?
Tänkte väl det ja .
Diverse plock och favoritsalladen med 
lättkokta färska rödbetor,
hackade valnötter, halloumi , mozarella , picklade rödlök,
plommontomater och ruccola är en ständigt återkommande favorit 
när man bara vill ha lite lätt .
Tryffelsalami, vitlöksbröd , sparris ,
tacochips med sourcremesmak och dipp till det  ,
åsså ett glas rött . 
Tapas ala Skogssäter helt enkelt .



Ha en nu härlig fredag och en fin Alla Helgonshelg .

Kram B




Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin