tisdag 15 oktober 2013

Ett tips och något så ovanligt som ett notips plus när allt inte blir som förväntat


Hej där !

Hoppas allt är bra .

Här har det varit mer sådär sen igår och natten ska vi lite tala om ,
testade att överleva utan piller och isbandage men det gick som sagt sådär.
Det ska inte ni behöva bli uttråkade med utan istället ska ni få   
ett tips i köket , något så ovanligt som ett notips  d v s min fotokurs ,
 att jobba på att bli bättre
inom diverse nödvändig ämnen , och
ett konstaterande att saker och ting inte alltid blir som förväntat .
 Dagens spretiga ämnen så
varning varning för man vet aldrig hur långt det blir :-)))
Det gäller att hitta på roliga saker att fördriva
 tiden med när man inte kan göra allt man vill,
Dagens ämnen är en summering av gårdagens kuligheter
med Bittan tolkning
Besök och en överraskning fick jag igår förresten.
Den ska ni få se i ett annat inlägg så fort jag fotat .




Dagens tips ......
 som jag svängde ihop häromdagen är egen müsli .
Det var kul och det ska ju vara nyttigt ...... har jag hört :-)))
Om Skogssäters blev det kan väl diskuteras ,
eller det behöver egentligen inte alls diskuteras för det blev den I N T E kan jag berätta .
Onyttig och god mmmmmm , jajjemän .








.

Men först dagens roliga tips som är egen müsli .

How to  :

Inga mått är angivna utan ta på en höft och efter mottot
mest av det du tycker om så blir det så bra så.
Jag tog det jag hittade i skafferiet.......
 havregryn , nötter , mandel , solroskärnor och  sesamfrön
blandade ihop och bredde ut på en plåt .
Blandade vatten med olja och hällde över .
 Rörde om och ringlade slutligen över honung innan jag rostade allt i 200 graders ugn ca 30 min.
Kollade och rörde om då och då så det inte skulle brännas.
På slutet blandade jag även i råsocker .
Lät svala och blandade sen i russin och torkade aprikoser
vilket också var det som fanns hemma  , 
nästa gång får det bli fler sorters nötter , pumpakärnor ,
torkad banan och någon form av röda söta bär .

Enligt det riktiga receptet skulle det varit mycket mer vatten och mindre olja
men som vanligt var jag tvungen att testa tvärtom  å 
   %#=1@ i havet va krispig och god den blev  :-)))
Tog typ en del olja och två delar vatten och
det funkar lika bra som godis som till morgonyoghurten  ,
till helgens provsmakning av Blossa får det bli en ny sats,
den kommer  istället att rostas med
mer olja , sweetchili och flingsalt.





Att läsa recept , följa instruktioner , att rätta in sig i ledet , lyssna och 
 ibland även anpassa sig och bara göra som andra vill utan att få tänka själv
är ju liksom inte riktigt min grej , jag vet  .
Därför är det väl inte så konstigt att det jag äntligen tog tag i igår till slut
 ledde till dagens notips .
Följa instruktioner och lyssna gick bra , utan att ifrågasätta nääääää inte alls.
F r o m publiceringen av detta inlägg lägger jag ingen mer energi på det utan
låter det  hamna i  " saker som var mindre bra " .
Om det är kul kan vi väl låta vara osagt  ,men en erfarenhet rikare blev jag  i a f :-)))





 Några saker som jag verkligen försöker bli bättre på och ständigt jobbar med är :

* att två dl är två dl och inget annat , inte ens två och en halv

* att inte alltid förutsätta att den som skrivit receptet har glömt minst tre ingredienser

* att inte hoppa inte över halva beskrivningen
i tron om att det är onödigt blablablablablabla innan själva instruktionerna börjar 

*att inte heller helt skippa beskrivningen och leka " kan själv " ,
 vilket alltid innebär att Darlingen får rycka in och göra om det  

*att lära sig att lyssna , även om det ibland känns som både som kvalificerat slöseri med tid ,
svårt eller totalt meningslöst

*  att inte alltid impulsivt hoppa på allt som låter, roligt, bra och enkelt
  utan att kolla upp det

* att inte bara ge upp när något känns tråkigt utan att ge det en chans till


Inte för att jag tror att det hade hjälpt om jag hade
kommit längre med tre sista punkterna på listan ,
men vem vet det kanske hade underlättat lite för
dagens notips.............




............vilken är min fotokurs på nätet ,
den som jag glad i hågen och full av förväntan
anmälde mig till.
Äntligen skulle jag i lugn och ro under ett halvårs tid (  !!!!! )
få gå igenom och lära mig allt om inställningar trodde jag .
Tji på den !
 Efter att för några år sedan ha gått Moderskeppets proffsiga kanonbra kurs ,
vilken mest innefattar redigering och
hur du komponerar en bild har jag länge letat efter en som mer inriktar sig just på kameran .



Helst en kvällskurs , men de som passar tidsmässigt lyser med sin frånvaro i La stada.
För ett par veckor sedan hittade jag äntligen en på nätet ,
betalade , började men oh no .
Har sen dess varit inne och försökt traggla igenom den ett par gånger .
 Igår gav jag mig den på att köra utan att ge upp och samtidigt praktisera,  
istället för att gå direkt till den läsbara överkursen om hur man tar bättre bilder ,
 den kuliga som man slipper se och framför allt H Ö R A  videokursen på.



Trodde i min enfald att jag var trött , tablettsnurrig och hade mer värk än vanligt
när jag testade de tidigare gångerna
men återigen tappar jag totalt fokus nästan direkt .
Denna gången fortsatte jag som sagt ändå men
hade väldiga besvär först med filmen där bilden inte är helt synkad med ljudet,
och sen på den säkert superduktiga fotografen som här dumt nog
även agerar lärare utan någon som helst pedagokik
och med rekordspeedad röst rabblar sig igenom bländarinställningar ,
skärpedjup , iso , brännvidd och slutartid i en salig oplanerad fart hit och dit
 helt utan struktur. 
 I den inledande texten berättar hon att hon hållit över trehundra privatkurser och än inte misslyckats med att lära alla dessa kursdeltagare grundinställningar  .
Än......




Grattis till mej , någon ska väl vara den första :-)))

Min plan var att få lära mig mer om grunderna och kunna ta bättre bilder ,
 och trots att jag både backar och pausar femtioelva gånger,
testar inställningar och antecknar är jag igenom H E L A  kursen på knappa timmen
utan att det känns som att jag lärt mig något
snarare rört till det jag kunde sen tidigare .
Inte vet jag vad jag ska med inlogget till ett halvår ?!
Hon babblar som sagt dessutom så snabbt att t o m jag som för tillfället är lugn som en filbunke
och helt ouppstressbar p g a min situation med att vara enarmad helt enkelt
missar hälften ......därav alla backningar .

 Den är I N T E  att rekommendera att slänga ut pengar på.
Dagens notips.


Tänker I N T E hänga ut företaget här ,
men funderar du på fotokurs på nätet och är intresserad
av mer detaljerad feedback på den
 maila mig i såfall .
För min del lär det I N T E  blir fortsättningskursen ,
den som jag tack och lov inte anmälde mig till samtidigt .


 Istället återgår jag till de böcker jag köpte förra året, Moderskeppet , google ,fotobloggar
och lever på hoppet att det dyker upp en kvällskurs i stan
med rösten synkad och lite pedagogik  :-)))






Det blev ett rörigt spretigt inlägg men det är 
precis så jag känner mig  efter kursen :-)))
Ha det så bra ,
själv ska jag fortsätta med att jobba vidare på min lista
men först brunchbesök med amerikanska pannkakor, 
knaperstekt bacon, passionsfruktscurd ,jordgubbs och champagnesylt,
hallongrädde , rostade solrosfrön , brie och florsocker .
Det blir gottigottgott det :-)))

 Kram Bittan



2 kommentarer:

Annes vita rum sa...

Det var en härlig blogg jag hittade här! Bra tips:) Önskar dig en fin dag... /Anne

hemma hos lilla mej sa...

Mums vad gott det låter .Ha nu en skön tisdag vännen .Kram Rita

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin