lördag 12 oktober 2013

En fredag som gick åt skogen och matinspo från oväntat håll



Hej där ute !

Hoppas ni har en finfin lördag vänner ♥
Det tänkte jag ha efter en fredagskväll som planeringsmässigt gick totaly åt skogen ,
med no glögg och istället EM-kval i fotboll .
Update VM -kval var det visst , noll koll. 
Finns värre katastrofer :-)))
Nu behöver jag hjälp igen.
Nån som har ett bra tips på hur man får Darlingen att tröttna på sport , sport , sport ?
Eller hur man blir av med alla boooooring sportkanaler 
en gång för alla , utan att bli av med de andra nödvändiga  ?
Jag har i plågsamt färskt minne när jag senast
lyckades utan Darlingens vetskap med att säga upp både det ena och det andra.
Typ mest det andra , det misstaget  vill jag inte göra om ,
det kostade dessutom ännu fler sportkanaler ! 
Då var jag inte bara dum utan dum på riktigt :-))))
Han höll på att skratta ihjäl sig när han kom hem
och förklarade vad jag hade sagt upp mer ......
sportkanaler bort innebar lite annat bort med om man säger som då.
För att den gången få  T I L L B A K A mina nödvändiga kanaler
kontrade Darlingen som sagt med ytterligare nåt nytt abonnemang
O C H även Via Play för där sänds visst också sport ,

Förutom den lilla detaljen med no glögg  
blev det en mysig hemmakväll innan och efter fotbollen
med matinspo från oväntat håll  :-)))





Gårdagskvällens mat och dukning , den som skulle gå i adventstema
med första provsmakningen av Blossa 2013 fick av förklarliga skäl bli något helt annat ......
exakt så långt ifrån svensk jul som tänkas kan blev det till slut.


Tallrikar Mateus grå spets ,speglar  Le och landa ,skål och vattenglas Kosta Mine
servetter gamla från Willage , rosor Blomsterlandet  och king / queenhjärta från London

Det fick bli en en tripp till Grekland istället , inte fy skam det heller.
Vi flyttade oss tillbaka till familjemys , finhotell, sol och en knallblå himmel,ljumma kvällar ,
allinclusive , turkost Medelhav, fetaost, ouzo, poolbarshäng
men framför allt tillbaka till vingården vi besökte på vår 25-åriga bröllopsresa i maj ,
den upplevelsen som barnen överraskade oss med  :-))) 


s


Jag hade ju planerat att vi skulle provsmaka årets glögg , 
Blossa 2013 med diverse tillbehör som fredagsmys.
men eftersom jag för första gången på alla år skippade att beställa den
 gick det som ni förstår typ sisådär  , eller för att prata klartext inte alls.
Note to self ,
F Ö R B E S T Ä L L nästa år för att slippa att hänga på låset på Bolaget
 tisdag morgon då årets börjar säljas för oss puckon som " ville " vänta en vecka extra .





Att provsmaka årets Blossa utan just årets Blossa blir liksom inte riktigt samma grej .
 Alltså var det bara att tänka om med fredagsmaten , å oh my gaaaadh vad jag tänkte, tänkte och tänkte hela dagen ända tills inspiration helt otippat dök upp från mitt FB konto.
Japp ni läste rätt , det var faktiskt där som middagsproblemet löstes.






Bytte min omslagsbild till denna ovan .
En härlig bild på oss alla i Grekland och just den bilden har jag äntligen tagit
tag i och beställt som canvas , en av presenterna vi fick  .
Har redan en liknande bild som vanlig förstoring , den gillar Lillprinsen att 
 peka ut oss på så nu ska han få en "riktig " att kolla på .
Hela dagen plingade det positiva kommentarer om bilden vilket betyder
att jag har blivit Greklandspåmind ett antal gånger.






Letade fram det där vita vinet vi köpte på vingården,
 där fotot är taget och det fick bli grunden till maten .
Alltså var det omslagsbilden som
tills slut gav inspon till fredagskvällens middag .





En scampi/ crabstick coctail med vitlöksbröd, aioli och ett glas vitt från bröllopsresan ♥
Typ så nära Grekland och så långt ifrån
en svensk advent man kan komma fick det bli denna oktoberfredag :-)))






Bittans silverbröllopsscampi ala Grekland

 How to :


Marinera scampi och crabsticks i citronolivolja, vitlök , dill, flingsalt
 och chiliflakes . Fräs till dem och låt svalna.
Rosta solrosfrön när du ändå har en varm stekpanna,
strö över flingsalt.
Varva purjo , ruccola, coctailtomater, majs och avocado i en glasförrättsskål .....
gissa om jag blev glasinspirerad förra helgen .
Både glas och skålar från Kosta Mineserien  letades fram och dammades av dagen till ära .
Blanda i scampin och crabsticksen , dekorera med de rostade solrosfröna ,
 ruccola och en klick cremefraiche med smak av soltorkade tomater och parmesan.
Servera med vitlöksbröd och ailoi att doppa i och
glöm för allt i världen inte silverbröllopsvinet från vingården i Grekland
( eller något annat gottigottgott vitt med historia )




Å ja just det förresten
O M du ska servera den som förrätt .......
ta för fasen en mindre skål.
I en Kosta Mine blev det en hel middag ,
lämnade hälften och är mätt än :.
Med inspireration av förra helgen på Kosta letade jag fram Mineserien 
som har varit bortglömd ett tag .

Ha en fin dag.
Nu väntar LillPrinsen på Farmor och Farfar som ska få nöjet att
umgås med honom över natt.


Kram Bittan

2 kommentarer:

Elzie sa...

Vad bra att du skrev ut receptet, så slapp jag fråga, haha.
Synd att ni inte var i Kosta idag, har nyss åkt förbi där på väg hem från Bergkvara. Det såg ut att ligga kvar också, trots ert besök!!
Ha en fin lördag.
Kram Elzie

Hur stor ska den där kanvasen på er bli?

ullie sa...

Underbar dukning du är så duktig på sånt!! :D
Ni verkar ha haft en underbar helg så söt han är lilla prinsen
Här har varit jobb helg så lite extra trött nu
Ha en bra start på veckan hoppas du är lite pigggare kram

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin