måndag 16 april 2012

Kafferep på Skogssäter


Måndag och ny vecka ....

Då är det äntligen dags för kafferep på glasverandan
med det nya romantiska sommarporslinet.
Det var DET porslinet som krävdes släpkärra och en tripp på
tjugotre mil för att få hem.
Då tanken var att hitta nytt matsalsmöblemang.
Tur att man har en härdad Darling :-)
Välkomna och njut med andakt som
min älskade mamma skulle ha sagt.
Njuta med andakt fick man alltid göra när något var speciellt
eller extra besvärligt att åstadkomma , annars fick man "bara " njuta :-)
Det som var extra besvärligt  här var
bakningen, jag har blivit så bortskämd med att
Prinsessan fixar de mest fantastiskt dekorerade bakverk att
jag nästan glömt bort hur man gör.




Det är som synes INTE Prinsessan som har bakat utan Moi själv. 
 Numera ligger jag som ni vet lätt i lä med både bakning och
garnering mot henne ,
 hon som envisas med att göra precis allt själv
dessutom  från grunden.
Jag, däremot älskar när det går fort och man kan fuska :-)
Det är just därför Moi för det mesta kör den enklare stylen 
med färdigköpta marsipanrosor och genmanipulerade jordgubbar .
Det blir inte på långa vägar lika fint men det får duga .
Cupcakesen i silikonformar är fyllda med ananas/rom kokossylt
( fanns med i påskpresenten jag fick av min bästa E )
mmmmmmm säger jag bara  , to die for.....
och sen bara dekorerade med frosting,
kristyr, silverkulor och som sagt färdigköpta marsipanrosor.
Fast bladen är made by Prinsessan förresten,
jag hade visst några kvar av min beställning. 

Kakan är en gammal mumsig klassiker :

MAZARINKAKA
 upphottad med rosa glasyr, jordgubbar
spetsar, band och en matchande tags.
Recept kommer på slutet om ni 
skulle få för er att vilja damma av en gammal klassiker.





Porslinet hörde egentligen inte alls ihop,
 jag hittade det på helt olika ställen i butiken,
men vad gör det .
Gillar att assietterna har hålmönster i kanten och att
det även är guldkant och gula rosor som bryter av lite på kopparna och faten.
Var därför TVUNGEN att leta fram guldskedar och guldtårtspade
istället för det nyputsade silvret som jag mutade
Darlingen att göra till påskhelgen

Å här kommer receptet förresten:

Mazarinkaka

30 sötmandlar
5 bittermandlar eller ngr droppar bittermandelolja
3 dl socker
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Mal mandeln och tillsätt resten av ingredienserna ovan
Rör i :
1 1/2 dl mjölk
1 ägg 
150 gr mjukt smör

Grädda i en smord form med löstagbar botten.
Bred en glasyr av florsocker, vatten och lite citronsaft över
när kakan svalnat.
Dekorera med vad du har hemma ....
band , spets eller nåt annat som passar dukningen

För er som undrar så var vi på Annas kuriosa
i Hamneda.
På hemsidan står fäljande text :

”Vill du ha en trevlignostalgiupplevelse? Kom några timmar.

Vill du se allt vi har?Stanna i några dagar!”

Stämmer verkligen :-)
Har ni vägarna söder ut mot Helsingborg på E4 så tveka inte att göra
en avstickare dit.

Må så gott och ha en
fin start på veckan.

kram kram Bittan


5 kommentarer:

Änglarna finns sa...

Skulle kunna tänka mej..ett besök..på Cafe´Skogssäter...hihi.
Ser såå gott ut..och porslinet var såå fint!!
Ha en underbar dag!!
Kram Annika

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmmmmmmmmummmmmmmmmmmmmmma kramis semlan

Ninnis sa...

Vilket mys...skulle också kunna tänka mig en kopp java med muffins på ditt cafe...=)

Ha en skön dag...<3

Kram Ninni

Elzie sa...

Åhja! Tycker att mamma kan fixa kakor hon också. Blir betydligt snyggare än när jag försöker, haha.
Så himla fint kafferep du donat med.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Arja sa...

Halloj!
Vilken underbar kaffe bjudning.
Härligt porslin och I LIKE ;O) & du är duktig i köket du oxå!! fast att "fuskar" till det lite.
Ha det gött kraam Arja

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin