söndag 8 maj 2011

En helg med Karlsson på taket och mysbesök !!!


Hej på er !

Hur har ni det i solen så här på söndagsmorgonen ?
Kan väl inte vara annat än helt perfekt kan jag tänka mig.
Jag är supernöjd med en " lugn " jobbarhelg
i det fina vädret.
 Darlingen brukar tycka att jag är krävande haha......
men igår behövdes det inte så speciellt mycket för att
jag skulle bli nöjd :-)
Sol, värme, lagning av en havererad parabol, roligt besök och
lite grillat med ett glas rött på altanen.....
då är även en jobbarhelg 
som denna helt ok och jag är helnöjd med det "lilla" lugna  :-)

Vadå krävande ???? 
Undrar vem som är mest krävande egentligen !
Hur kul tror ni att det var att ha 
honom som Karlsson på taket 
sittandes vid skorstenen fixandes med parabolen.
bara propellern saknades.
Den hade Moi behövt när
 han krävde att jag skulle springa ut och in 
för att kolla täckningen på tv:n när kan skruvade.
Det om något var krävande det !!!



Fast det värsta var nog när jag ringde
på väg hem från jobbet och han till slut
svarar efter en massa signaler sittandes även då på taket
och "bara"monterades fästen på skorstenen !!!.
Jag hittade inte telefonen var ursäkten till att det gick fram så många.
O M G om man absolut måste 
leka Karlsson ,skit åtminstone  i att svara !!!
Nu är han såååååå nöjd att ha sparat
845 spänn i timmen som 
den lagom sure reparatören som var här
i fredags kväll skulle ta för att sätta upp
och ställa in den nya på måndag.
Fredagskvällens jobb gick på garanti för hans kollega
som var här och gjorde något halvdant när den var paj
förra gången lagom till jul.

Darlingen som inte litar på någon annan reparatör än sig själv
oavsett om han kan eller inte tog helt sonika
på sig Parabolreparatörskepan
och fixade det själv istället.
Ja okay då ibland är han "rätt" bra att ha,
även om jag blir hysterisk när han leker Karlssson. 
 
Det hade garanterat tagit minst tre
eller kanske t o m fyra timmar
för den sure parabolkillen har jag bestämt :-).
Undrar vad jag ska shoppa för dem
nästa helg ?



Kvällens middag blev
ljummen potatissallad med pesto,vitlök,
creme fraiche,kapris, sockerärtor ,rödlök och massa örter
som är en gammal favorit på Skogssäter.
Till det grillade Karlsson på taket  kött,
vitlöksbröd och ett glas rött i solen =
LIVSKVALITE PÅ HÖG NIVÅ :-)


Besökarna igår som förgyllde min dag
var först Prinsen med Prinsessa.....
 och sen dök de fina bloggisarna 
Berit med sin dotter Johanna ( Huset på kullen )
och Wivi ( Vita drömmar och svarta tassar ) upp . 

Vi hade sååååååå roligt och sååååååå mycket att 
prata om att jag totalt glömde att fota besöket .
Fyyyyy på mig !
TUSEN TACK för den fina blomman tjejer,
den fick bo i sockerlådan tillsammans
med den rosa hortensian där den passade perfekt :-)


Jag lovade jag att lägga upp receptet
på fredagens kaka speciellt till
Berits söta dotter  .
Kolla in bilder på fredagens inlägg om
ni vill se hur den ser ut .

Här kommer det :

Sommardröm
Browniebotten
200 g hasselnötschoklad /schweizernöt
200 g smör
4 dl florsocker
3 ägg
2 dl vetemjöl

Cheesecake
400g philadelphiaost
2 ½ dl florsocker
½ tsk vaniljessens (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 ägg

Hallonvinbärsgrädde
3 dl vispgrädde
1 3/4 dl florsocker
150 g hallon/vinbär
Jordgubbar eller hallon och
Citronmeliss att dekorera med

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Smält chokladen i micron eller över vattenbad.
3. Vispa samman smör och socker.

Vispa ner ett ägg i taget. Tillsätt mjölet lite i taget och vispa ner det ordentligt.
4. Häll i den smälta chokladen och vispa ihop allt tills smeten är slät.

Häll i browniesmeten i en form 33 x 23 x 5 cm som är klädd i bakplåtspapper.
5. Fortsätt sedan med cheesecakelagret. Lägg philadelphiaost, socker och

vaniljessens i en bunke och vispa samman till en slät tjock smet.
6. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Vispa ordentligt så att smeten blir fluffig.

Bred sedan över det ovanpå brownielagret och jämna till det.
7. Grädda i 30-40 minuter tills cheesecakelagret känns fast. Låt kakan kallna helt 

och låt stå i kylen i minst 2 timmar men helst över natten.
8. Vispa grädde, florsocker och hallon/vinbär med en elvisp tills grädden är tjoc

men inte fast. Ta ut kakan ur plåten och bred ut grädden jämt över kakan
och dekorera med hallon

  T o m Moi fixade att göra den ,
då kan vem som helst lyckas :-)

Ha de gott , så ses vi snart igen.

Kram kram Bittan

7 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Så härligt ni fick det igår då.Rena lyxen ändå och bara en vanlig lördags kväll.
Precis sådant som gör livet så underbart. Vi grillade och satt för första gången i köksträdgården och åt. Det tyckte jag var mysigt fast det inte var lyxigt dukat;) Altanen kan vi inte vara på nu när jag målar där;)tråkigt att jag missar bloggträffen hoppas det blir fler chanser.

Änglarna finns sa...

Vilken härlig lördag! Ser så gott ut...tänk vad det gör mycket, att ha en händig gubbe!
Klart du skall shoppa dej ngt fint nästa vecka! Ha ha....
Ha en fortsatt härlig söndag!
Kram Annika

Lotta sa...

Ohhh såå underbara bilder. jag blev frestad av allt, speciellt den goda kakan, måste göras! Tack! Titta in till mig med

Lotta sa...

Tack för en underbar blogg med frestande bilder. Måste göra kakan! Titta in till mig me! Kram Lotta

hemma hos lilla mej sa...

Vilken underbar lördag det blev.Tur att man har en händig man.Så du får shoppa lite till dej .Åååå du är väl bara för go ett nytt recept a la Bittan .Bara så härligt.Tack för recetptet och bara så skoj att följa din blogg.På Skogsäter vet man inte vad som kan hända!!!!!Men mycket lycka kärlek humor och massa fina saker har jag ju haft den stora äran att uppleva ......UNDERBART ♥ Ha nu en skön söndag goa Bittan.Kraaam Rita ♥

Så Vitt Jag Vet sa...

Ser att du haft en solig och varm helg. Här är det ren sommar helt ljuvligt !
Ja nog är ens döttrar ju det vackraste som finns. Du har ju din prinsessa så du vet !
Har inte tänkt på det att ni firar annan tid morsdag..Vad man lär sej genom att blogga ;0)
Ha det bra !
Kraam
Sanne

Anonym sa...

Underbar lördagskväll med så mumsigt gott! Instämmer helt med dig lyxkvalitet på hög nivå!

Tack för receptet! Den kakan måste jag bara göra.

Händer alltid något kul/spännande på Skogsäter. Härlig med en make som har så många kepor.

Så härligt helgen kom med varmare väder igen. När vi steg av bussen i Ullared kl 10:00 var det 18 grader och när vi åkte hem vid fyratiden visade temperaturen på 22 grader, *lovely*

Kram Renate

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin