onsdag 13 april 2011

Prinsen och Prinsessans "tragiska" barndomsminnen

Fodrad presentpåse made by me

God morgon !

Hoppas ni haft en bra start på dagen.
Det har jag..... ledig dag, fått en award som
jag återkommer till senare i veckan,frukost
på sängen , några koppar kaffe
och lite reseplanering♥
Kunde inte ha startat bättre ......
jo om Darlingen hade varit ledig ,
men man kan inte få allt  :-)

Reseplanerandet .....
Vi ska inte bara dricka Guiness och 
prova Whiskey på Irland även om det är
huvudsyftet med resan.
Näääää, det är såklart all rolig shopping som är 
det viktigaste :-)


Nääääääää igen .....
faktiskt varken det ena eller det andra, 
tro det eller ej men vi är rätt kulturella när allt
kommer omkring .
Vi tycker om  få se och uppleva  mer än en strand 
och affärsgatan på resmålen.

Sen om det råkar ligga nån liten mysig butik och en pub
bredvid katedralen, stenhögen,monumentet, museet
eller vad det nu kan vara för kultur
brukar inte göra någonting alls :-)

 
Prinsen och Prinsessans 
"tragiska" resebarndomsminnen
är från många lustiga kulturella ställen......
Men det är märkligt nog alltid just
DET som de kommer ihåg
från våra resor när de var små och
även sen som tonåringar.
Inte en paradisstrand,sol och bad även om vi
 fortfarande föredrar kulturen
på varmare breddgrader.
Winwin :-)


Har lätt uppslag till femtioelva reseinlägg 
men det besparar jag er här.

Bara något litet tips och inlägg då och då,
det kan jag inte låta bli.



Resor och upplevelser är ju
i allra högsta grad Carpe Diem .
Har som sagt uppslag så det skulle
säkert räcka till en hel bok med
annorlunda resetips ,
främst tack vare alla mina  resedagböcker.
Vem vet det kanske blir bok två , 
men först ska vi se om bok ett
kan bli verklighet eller om det blir en dröm i min dator.



Vi åkte husbil runt om i Europa tolv somrar
när barnen var små ,
tänk vad mycket vi hann uppleva
och vad mycket vi fick se .
Allt finns noga dokumenterat
i mina dagböcker.
Redan då gav Darlingen uppslag
till många roliga historier.
Dessa tar vi fram och läser skrattandes
tillsammans ibland.
Vi gav oss alltid iväg med en grundplaneringsrutt som 
ofta slutade med  någon helt annanstans.
Ingen GPS fanns på den tiden .
Då hade man
ett antal detaljerade Michelinekartor
över Tyskland och södra Europa.
Men det gick bra det med ?!
Även om vi inte alltid hamnade exakt där vi
skulle med Moi som kartläserska.
Ja vadå , annars hade vi missat just den
stenhögen  vi 
fick se istället :-)

Tre måsten som alltid planerades in var
en storstad  ,en nöjespark så länge barnen var små
och givetvis sol och bad .
Var vi sen hamnade och hur det blev berodde på vädret,
 tillfälligheter men fram för allt kartläserskan.

Ni kan ju tänka er La Familia snurrandes 
runt rondellen vid Triumfbågen i Paris,
Prinsen låg bak i soffan och var mer intresserad
av att slå nytt rekord i tvspel
än att TITTA .....där ligger Champs-Elysse .....
ooooops där ligger den för femte gången ,
Prinsessan åksjuk , 
Moi med kartan i högsta hugg och
Darlingen rattandes
3 ton tungt åbäke :-)
Det är typ såna minnen som är kul......... efteråt.

Vad mycket enklare livet är nuförtiden när GPS Astrid talar om
fem km innan vilken fil man ska ligga i.

I storstäder är hon tom bättre att ha med sig än Moi .
Fast jag är i a f bäst på att jobba "ombord " ....
Astrid kokar inte kaffe , hjälper inte nån att kissa ,
brer inte mackor , hämtar inte dricka ,
spelar inte spel,byter inte musik,
filmar inte samtidigt som nåt land susar förbi på autobanh
så det så !!!!!

Denna form av semester är
helt perfekt om man bara
tar tid på sig.
Man måste se till att stanna ofta ,
gilla improvisation och äventyr.
Ofta körde vi långsträckor
em, kväll och natt för att
komma någon vart.

Hittade vi något fint ställe 
 tänkte vi om och
stannade där några dagar, 
var något  inte som vi tänkt 
 packade vi  ihop och
åkte iväg mot nya mål.

Husbilen står numera pensionerad bredvid garaget 
och  får agera
Skogssäters Bed and Breakfast
när vi har övernattande gäster .

Om Darlingen någon gång kommer att få tid
ska han lacka den faluröd med vita knutar  .......
sen är det dags för nya äventyr igen.
Det blir nog lagom tills vi är pensionärer ,
innan han har tid är jag rädd för .......eller tack o lov :-) 
  

Fasen vad långt det blev IGEN
men ni som känner mig  i r l vet att det är 
sån här jag ÄR, inte bara i skrift .......
Har " ibland "svårt att sluta prata  hmmmmm.
Det där med blogg/skrivtorka finns inte i min värld,
sen om någon tycker att mitt svammel är
totalt dravel bryr jag mig inte ett skvatt om .
Ni är tillräckligt många som emellanåt
tycker att det är värt att läsa och t o m 
både intressant och även lite roligt
här ibland.
Heder åt er mina vänner:-)
Annars har jag alltid min största fan  i Darlingen
vilket räcker långt för inspiration
även om han är partisk :-)

Tillbaka till nu.
Kulturen som jag tänkte vi skulle göra på Irland får bli 
Keltisk historia ,gamla Törnrosslott
och utflykt både ut på landet över de gröna kullarna
plus  nån Whiskey.
Det är nog vad som hinns med utan att stressa mellan
shoppandet och pubrundorna i Dublin.
Det finns massor av bolag som
kör olika rutter,
nu gäller det bara att välja vilket.

Dagens pics är köksbilder 
från Skogssäter om ni undrar.
Det är där jag ska tillbringa min lediga dag idag
tänkte jag.

Jippppiiiii :-)


Ha det så bra 
och Carpe Diem.

Kram Bittan


7 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Ja du är ju bara så härlig!Go och glad tjötar och är den du är bara så himla underbart.Låter som ni har massa roliga saker att se fram emot med eran resa.Härligt.Fina bilder du visar från ditt kök .Ha nu en skön ledig dag rara du .Kramar Rita ♥

Änglarna finns sa...

Underbara semesterminnen ni har..:)
Sen att dessutom skriva dom i dagboksform...tänk när ni sitter där på hemmet sen..och läser för varandra..hihi...skojar bara!
Fina köksbilder!!!
Ha en fortsatt underbar onsdag!
Kram Annika

Anonym sa...

Kan du tänka dej att jag vågar göra ett försök till att lämna en kommentar.Tror du att blir något? Har läst igenom en veckas äventyr hos fam Ström o som vanligt har ni ju alltid fullt upp!TACK FÖR SENAST förresten o GRATTIS än en gång till det kommande reportaget! Nu sticker vi på PRO resa,ha det så gott! NU trycker jag.KRAM G

Arja sa...

Hallojsan! Älskar vänner som "tjötar" hahahaaaaa. Kom hem precis, fixar nu mat och läst ditt blogg inlägg. Så härligt att läsa och fin fina bilder från ditt kök!!! Fick du mailat om dagen B-träffen. Det är så man längtar ;O)
Men när åker ni... är det snart?
Ha det gott så hörs vi kram kram ♥

Gugis Pärlor sa...

Irland kommer att bli störtskönt... Där finns nog en massa kulturella grejs att uppleva och hänge sig åt ;O) Min man fick en GPS till sin födelsedag i höstas så nu har jag äntligen fått lägga av extraknäcket som kartläsare. Fast jag måste ju medge att han har varit mycket nöjd med mina prestationer ;O)

Kram Gugi

Livsnjutaren sa...

Tjohopp, så fint du har det. Nu har vi fått sista programmet för bloggträffen. Har ni hunnit kolla hur ni gör. Jag åker gärna hem innan middagen på kvällen.Så jag kan köra om ni vill;)

Anonym sa...

Vilka härliga semesterminnen ni har! Mycket bra att skriva ner i dagböcker. Brukar också skriva ner mina reseskildringar + att jag har glädjelådor där jag sparar reseminnen.

Tänk att vara så beresta som ni är vilken lycka!

Det blir nog både whiskey,kultur och en hel del shopping.

Hoppas din dag varit lika bra som den startade.

Fina köksbilder!

Kram Renate

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin