onsdag 30 mars 2011

Påskpynt och lite flax


♥Imorgon fyller världens bästa Prins år♥
Han är ungefär lika intresserad 
som sin mor att vara med på
bild så vi får se om jag lyckas föreviga 
honom när vi ska dit 
på uppvaktning.
Annars blir det väl som vanligt .....
att fota maten ,
inredningen hos dem eller 
tårtan :-)


Hans födelsedag brukar infalla
runt påsk , men i år är det ju långt kvar dit.
Att det bara är en vecka mellan påsk och valborg
 känns helt upp och ner.
Mitt obligatoriska påskpynt ute i form av 
fula kycklingar plockades fram häromdagen.
De har överlevt, säkert 20 år ute i ur och skur
varje år ett par veckor runt påsk . 
 När jag sen plockar in dem igen 
tror jag att de ska ha "dött" .
Men närå de ser likadana ut.
Trots att de är gjorda av något pappliknande material
överlever de år efter år .
Med all största sannolikhet överlever de
påsken 2011 också.


Förutom dem, lite ris och några 
egenhändigt hopknåpade ägg 
är påsken ingen speciell 
pynthögtid för min del.

Pyntar ni mycket ?

Tidigare har det dessutom inte ens varit någon ide,
då vi oftast såg till att fira påsken 
flaxandes långt bort till något varmt land.
Nu menar jag inte skärtorsdagens 
obligatoriska resa till Blåkulla då , 
utan vintersemestern till solen :-)

 Det är först de senaste åren vi varit hemma och
skapat tradition med bästaste J och E,
 vännerna som vi har alla
andra årets traditioner tillsammans med
ända sen barnen var små.
Höll  på att sätta i halsen  när vi var ute och gick
igår kväll och
jag undrade om påsken.
Då säger E  att de redan är upptagna.......
hjäääääääälp hann jag tänka , hur blir det nu då,
innan hon glatt säger
jaaaaa vi ska ju till er :-)
Nu återstår att se hur många av den yngre generationen
som kommer , åtminstone
för att titta förbi och äta hoppas vi.
Mysigt att de fortfarande vill......
frivilligt :-)


Hemma ja.......
Även om jag äääääääälskar
att bara vara hemma  , 
betyder det väldigt mycket 
att få resa, uppleva vackra platser och kultur...
finns det sen lite rolig shopping är väl
inte det ett minus precis.... hrmmmmm.

I år hinner vi precis fira påsken 
och hålla liv i traditionen
innan vi strax efter 
flaxar iväg till  gröna ön Irland.

Sol och en sisådär  15-20 grader är beställt :-)
Hörde på jobbet förresten att det 
skulle bli det här hemma nu i helgen också.......
måste varit ett för tidigt aprilskämt ....eller ?!

Ha det bäst , tack för att 
du tittade in och hjärtligt välkommen åter.

♥ Kram Bittan ♥

8 kommentarer:

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Har ju en son som fyller nästa vecka... Han har lyckats att fylla på påskafton till o me!
Vi firar påsk med massor av mat, paltkoma å mys! Inte en massa påskgrejs men nån höna å ägg blir det nog allt...
Betalade in min å stor prinsens resa igår! En mysresa som vi behöver, ett brejk från vardagsresor till sjukhus å annat... En positiv resa!
I maj ska vi åka å jag längtar fast kämpar också med det dåliga samvetet över att bara vi två ska åka... typiskt kvinnligt/mammigt?!?

Vilka underbara vänner ni verkar ha! Gott!

Njut av dagen, det ser ut att bli SOL!

Kram Mimmi

Änglarna finns sa...

Godmorgon! Har en dotter som fyller om en vecka..vet när hon gick i skolan.då var hon alltid så sur..för det var alltid påsklov när hon skulle ha kalas..:)
Håller med dej om påsken. Pyntar knappt någonting då, men kanske beror på att jag tar ut mej med den delen till jul. Ha ha. Men någon kyckling el kanin el ägg lär det nog bli.
Ha en underbar onsdag!!
Kram Annika

Älskade pion sa...

Jag har inte sådär jättemycket påskpynt här hemma,men tycker ändå att påsken är en härlig högtid,ljus och varm.Mysigt när barnen fortfarande vill fira högtider med föräldrarna,här hemma låter det......_Men åhhhhh va töligt,MÅSTE jag vara hemma.;)(Töligt=tråkigt på Värmländska;))Kramar Ulrika

Anonym sa...

Godmorgon Bittan!

Mitt yngsta barnbarn Emelie fyller också imorgon.

Egentligen är jag inte så mycket för påskpynt eftersom jag inte är någon större vän av färgen gult heheh; Pyntar mest för de små och då får det bli lite färger i riset utomhus. Inomhus hänger jag ris med vita fjädrar upp och ner i en balk i hallens tak. Lite kycklingar och någon kanin blir det också + min stora påskgumma som får hänga i köksfönstret.

Nu har maken vaknat här så det ska strax frukosteras sen ger jag mig ut på en långtur med stavarna i det vackra vädret.

Soliga kramar Renate

Elzie sa...

Jag tycker nog att dina kycklingar skulle få något slags pris som har fått stå ute och frysa så länge, haha. Inga kläder har de på sig heller!!

Mysigt med traditioner och jag förstår att det började gå runt i huvet på dig. Vår tradition i år blir att dra ner husvagnen dit där den ska vara.

Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

hemma hos lilla mej sa...

Underbara bilder.Vad skoj med lite kalas.Ja påsken är lite söta ägg och kycklingar påskliljor.Ja inte så mycket.Men tycker att det är mysigt för att oftast är det ljust och varm .Önskar dej en skön onsdag rara du .Vår kramar Rita ♥

Så Vitt Jag Vet sa...

Det med påskpynt så jag gillar att pynta... Men år för år blir det bara mindre och mindre...
Och nu kom min kära hälft hem med fk´lygbiljetter till Lappland på påsken... Så det som skall pyntas nu i helgen...
Men gillar påsken för det är inga måsten...
Ha det gott !
Kraam
Sanne

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker inte dina kycklingar är
fula, gulliga skulle jag säga.
Nä det blir inte mycket påskpynt för min del. En porslinshöna att ha godis i, lite ris som jag hänger i små kycklingar.
Ha det bra och kram S

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin