onsdag 6 maj 2015

Att bli påmind om .......livet




Grilla ute å äta inne börjar bli en vana nu ......
söndagens kalas var inget undantag det heller .




Hej på er denna Lillelördag !  

Idag tänkte jag ni skulle få se helgens dukning,
kvällens i kväll däremot den spar vi ett tag .

Helgens kalasdukning var som ni ser 
för en gångs skull I N T E  Mateus ,
inte ens en liten blandning utan 
genomgående med min andra favorit ......
Royal Copenhagens blå blomster .



Den som jag samlade på från jag var liten ,
när jag var fyllde arton var den komplett , 
inte bara mat och kaffeservisen 
utan stora soppterrinen , kakfat , urnor , vaser , ljusstakar och allt möjligt .



Då tyckte jag att det var urtråkigt att få delar till den 
och att den var fruktansvärt ful ......
idag är jag väldigt tacksam  , 
mest för att den påminner så mycket
om mina föräldrar .
De som inte längre finns i livet .......
varje gång jag dukar med den påminns jag alldeles speciellt .

  Saknaden är exakt lika stor fortfarande ........
efter snart sexton respektive sex år .

Det där att aldrig bli bjuden på söndagsmiddag ,
få hjälp eller råd är överkomligt ,
betydligt värre är det 
att aldrig mer kunna ringa för att berätta alla glada nyheter ........

D E T kommer jag aldrig att vänja mig vid .
A L D R I G ......

Å tänk vilken lycka det hade varit om de fått uppleva deras 
älskade barnbarns vuxenliv .......

Livet är inte rättvist ......
därför lever vi extra mycket här och nu .
Vad andra tycker och tänker ger vi blanka tusan i ,
eller det är ju ingen nyhet precis .

Det har vi nog mer eller mindre alltid gjort .
Leva här och nu  f..k Jante känns rätt bra.

I kväll ska skumpakylaren fyllas med rosa bubbel 
istället för den gröna Mia .
Om D E T  är att leva här och nu eller F..k Jante kan väl diskuteras
men rosa bubbel en onsdag är aldrig fel  :-)





 Vimplarna är beställda från nån kalassajt  .
Partypalatset, Partytajm eller Celebrations brukar jag beställa ifrån
så nån av dem var det nog.
De sitter på glasverandan nu istället ,
men i helgen matchade de perfekt i matsalen så då hängde de där .


Brukar alltid vara nån som undrar när
jag lägger upp dukningsbilder så .........

porslin som sagt Royal Copenhagen, glasljusstakar Orrefors,
servetterna  och underläggen på bordsändarna Lexington, 
glasunderläggen och brickan Spode , roseglasen Cervera , småPrinsarnas glas och pipmugg
Ecohallen,  löparna är från Himla ,
hortensiakrukan Asa
blommorna i R C vasen från Skogssäter garden ,
och Har den äran flaggan är broderad av min mamma ,
den och en speciell gammalgammalGrattis kopp är
obligatoriska annars är det ingen riktig födelsedag :-)




ytterligare några gamla klassiker som letades fram....
glasunderläggen i mässing .
Har en matchande ugnsform med nånstans i skåpen.






Ha en finfin dag ,här blir det hektiskt med 
läkarbesök, jobb och partyparty .
Bäst att lägga på ett kol.

Kram Bittan



6 kommentarer:

Happy Doris sa...

Vad fint! Fantastisk dukning och fantastiskt fin servis :)

Jag håller med dig, man vänjer sig ALDRIG vid att nära och kära inte längre finns i livet.. ♥

Önskar dig en trevlig lillelördag!
Kram Jonna

kustnära sa...

Vilken vacker dukning du än en gång visar upp. Ja, känslan att sakna nära och kära finns nog hos oss alla och man önskar de fick uppleva och dela vardagen med oss. Vem vet de kanske gör det någonstans... Ha nu en härlig "lill-lördag" och hoppas bubblet i glasen smakar extra bra. Skål till dig! Kram från mig <3

Bittan sa...

Tack :-)

Bittan sa...

Tack :-)

Ingela O. sa...

Så fint du har dukat!
Jag har också Blå Blomster, känns som vi är ungefär lika gamla, läs unga, vad jag förstår av din blogg!! Samlat sedan min 10-årsdag då jag fick mocka-koppar av mormor o morfar och farmor o farfar som mina första delar. Åren har gått och servisen har utökats, nu använder jag den alltid när vi firar i detta hemmet!!
Krukan som hortensian står i matchar väldigt snyggt, tycker jag. Kanske behöver jag en likadan... :-)
Ha en trevlig dag.
Ingela

Bittan sa...

Hej Ingela ! Kul att du hittat hit .
Lika unga ja ..... det låter bättre å så klart ska du ha en kruka , det behöver man alltid :-)))
Kram Bittan

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin