måndag 18 februari 2013

Prinsessan och det f d kungariket


Hej på er !

Hoppas allt är bra denna kalla , gråa måndagsmorgon.
Uppiggande sommar tänkte jag bjuda på idag ,
lite framtisdhopp/inspiration om vad som väntar om några månader.
Känns långt bort när man tittar ut idag men vips är vi där igen.

Jag arkiverar ju alla pics efter månad och kategori så det är inte så svårt att leta fram :-)))
Värre är det att välja när det finns ett antal tusen bilder.
Försöker att sålla när jag sparar dem eftersom det ofta blir många snarlika bilder och
"samma " bild i 5 ex med olika inställningar tar onödig plats.
Jag säkerhetscopar alla bilder till en extern hårddisk
runt den 1:a varje månad samtidigt som jag gör backupen på bokföringen.
En del finns ju förevigade på Pinterest , Picasa och här på bloggen
men jag skulle aldrig riskera allt annat för en ev datorkrasch.
Att skriva ut eller beställa papperskopior gör jag sällan numera ,
 det borde man bli bättre på.
Hur gör ni för att säkra ?


Älskar bilden ovan , den på finaste Prinsessan af Skogssäter
där hon står och blickar ut över  sitt f d "Kungarike "......
Skogssäters garden , här hemma  :-)))



Nu har ju hon och hennes Prins istället ett eget "rike"att ta tag i till sommaren .
Med deras nya hus följde en alldeles orörd , tom trädgård
med än så länge bara gräs och något enstaka träd.
Smultron, jordgubbar , rabarber, vinbär och ett trädgårdsland  
är redan planerat.


Hon är nog den enda
i familjen som ärvt lite av mammas trädgårdsintresse.
Glömmer aldrig sista året vi åkte söderöver med husbilen.
Vi var borta i tre veckor och det året var det för ovanlighets skull en
kanonsommar i Sverige.
Prinsen var ensam hemma och hade dyrt och heligt lovat att vattna ,
speciellt alla mina planteringar och blomlådor .
Jodå visst vattnade han .....dagen innan vi kom hem.
Vi hörde de törstande blommorna skrika redan innan vi svängde in på gatan !!!!!
Jorden var så hård av torka att det inte ens gick att gräva med spade utan
Darlingen fick spetta loss den när blomliken skulle begravas  .
Då var han inte speciellt poppis mammans älskling :-)))

Hans trädgårdsintresse nu ?
Lite grann har det allt ändrat sig när han blivit äldre även för honom,
 speciellt nu med eget hus.
Å det är förresten han som sköter trädgården på hyresfastigheten vi driver i stan
plus att han eller hans Prinsessa alltid ser till att det finns färska blommor hos dem ,
så lite gröna fingrar och intresse har nog även han fått med sig när jag tänker efter .
 De har ju också en trädgård att ta tag i , inte riktigt lika tom men
istället inte heller skött på några år.



Här hemma är det allt annat än tomt i trädgården.
Vi har inte så mycket gräs kvar utan istället blommande buskar ,
bärbuskar , planteringar, portaler , rabatter, träd och ett antal "rum " har
vuxit fram genom åren. 
En del av vår tomt är ju dessutom "skog" och vildvuxen ,
där kan man till min stora lycka finna det mesta och
något nytt självsått dyker upp varje år .
Det finns både blåbär , smultron , hassel, vildrosor och en massa vilda blommor.



Inspirerad av sommarbilderna har semesterplaner börjat att smidas.
Bröllopsresan till Grekland i maj är ju redan bokad och klar
men något mer lär det bli .
Tänk om man bara hade haft vädergaranti i Sverige då
 hade vi varit hemma och njutit på Skogssäter och i vårt vackra land.
Men nu brukar det ju vanligtvis regna en del i juli/augusti och det
är ju sällan riktigt varmt i det här landet så det blir nog en tripp
 till något varmare solsäkrare ställe även under sommarsemestern .
Har ni några semesterplaner än  ?


Känns som att ni då och då framöver kommer att få stå ut
med sommar här .


 Har "några " pics till som åtminstone jag blir glad av
 i denna snöiga , kalla tid som verkar hålla i sig ett bra tag till.

Ha en fin start på veckan vänner  så ses vi snart igen.


Kramelikram Bittan


7 kommentarer:

Älskade pion sa...

Haha...roligt det där med vattningen...spetta bort blommor va det ja.;))))MEN,han vattnade ju faktiskt.;))))Kram Ulrika

Änglarna finns sa...

Underbara bilder!! Nu längtar jag ännu mera, efter våren och sommaren!!
Du undrade om assietterna och muggarna jag fått, var GreenGate...!
Det är det inte! Dom är köpta på Chilli.
Önskar dej en fortsatt mysig dag!!
Kram Annika

hemma hos lilla mej sa...

Bara så härliga bilder.Ja nu längtar jag ännu mera till våren.Ha en skön start på nya veckan .Kramar Rita ♥

Carina sa...

Haha, ja jag misstänker allt att du har "några" pics kvar som vi inte sett....asgarv....men dagens bilder var ju bara för underbara! En dag som denna när snön vräker ner och snötäcket blir bara tyngre och tyngre och solen lyser mned sin frånvaro, då behöver man sol och smultron och dina härliga sommarbilder! Glad igen är jag!
Kramiz

Home2tiny sa...

Tack för din kommentar hos mig den värmer. Håller med dig om att det gäller att ta vara på varje dag man får tillsammans med sin familj o njuta av de stunderna. Får en enorm längtan efter sol o värme efter att ha njutit av dina underbara bilder det är nästan jag ber till högre makter om en kanonsommar i år. Kramisar Tina

MINA TVÅ HEM sa...

Vackra bilder, att drömma sej bort till sommaren med.
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Prinsessorna på Bellevue sa...

Härligt med fantastiska sommarbilder! Det kan behövas lite ruggiga dagar som denna! Men stackars blommorna, förstår att han inte låg på topplistan ett tag efter detta!

Kram
Petronella

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin