söndag 13 januari 2013

Tack till er å en vin-megahiss och en ultradiss


Hej och tack  !

Tack för att ni fick mej till att I N T E gå över ån efter vatten :-)))
Sex stolar målade jag svarta igår och det kommer att blir så bra .
Ni ska få se så fort de kommit på plats.
Å en massa pengar sparade jag på att inte behöva köpa nya
när jag ändå inte hittat några som känns helt hundra.
Bra där !

Darlingen hann med att såga till bordets underdel och  fortsätter just nu .
Hade det inte varit för den där förb......e snön hade han 
säkert hunnit med överdelen igår med .
Så är det att vara hyresfastighetsägare , aldrig helt ledig .
Halva dagen gick åt till att skotta i stan.
Fast om sanningen ska fram så tog vi  faktiskt en ledig eftermiddag efter stolsmålandet ....
först hos Prinsessan med Prins där vi hämtade hem diverse verktyg sen 
blev det en fika hos Lillprinsen ♥



Ni såg ju dukningen igår , då är det väl bäst att ni 
får middagstipset också och vintipset , med både en hiss och  en diss .
Here we go ...... 
En riktig åttiotalsklassiker , eller är det kanske t o m en sjuttiotalsklassiker till förrätt,
en hederlig räkcoctail med färsk ananas och avocado .


Till det ett glas vitt Franken spätlese Winzerkeller från 
 Hammelburg  i Tyskland  , där  besökte vi en vinkällare i somras .
Trodde att vi tog den sista  till förrätten på nyår men det fanns visst ytterligare en i källaren.
Inte bara stolar finns i gömmorna tydligen :-)))
Det var ett riktigt hissavin , om än lite väl starkt för att vara ett vitt förrättsvin
men friskt och gott .


Däremot var den där svartvita Pinotagen från Sydafrika till varmrätten ,
den som matchade dukningen en totaldiss ,
ujujuju den var verkligen helt odrickbart enligt mig,
En klunk räckte men flaskan var ju som sagt snygg till dukningen.
Bytte istället till ett säkert kort , en Italienare 
Massivo 2010 från Sicilien som lätt slank ner till köttet.
Tycker mer och mer att det är viktigt med rätt vin till maten.
Lärde oss en del nyttigt när vi tillbringade en vecka på vingård i Frankrike 
förrförra sommaren och varje månad kommer Darlingens
beställda låda med utvalda viner från
Vinoteket .
Det är något jag kan rekommendera att beställa ,
det är alltid nomnom viner , 
plus att det är med recept som passar till just de vinerna .


Varmrätten igår bestod av Skogssäters köttgryta , potatisbakelse ,
sallad och ringlad  Balsamico med smak av nuts och pear .
Helt ok för en lördag i januari på tumanhand :-))

Ha en  fin söndag , tack för titten och engagemanget :-)))

Kram Bittan







3 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Ser väldigt gott ut och en super dukning som alltid. Kram

vita drömmar och svarta tassar sa...

Åh! så smaskigt! gillar att du gör inte alls för svåra rätter,,men de ser så himla lyxigt ut..och du är sååå himla duktig på dukninge--


Ha en härlig dag
kram wivi

Elzie sa...

Det såg smaskigt ut du! Hoppas det smakade lika gott, haha.
Nu har jag blivit väldigt konfunderad. När jag går in på blogvin och kollar på din blogg och ska kommentera så får jag inte fram kommentatorsfältet. Däremot när jag går in på min blogg och fortsätter till DIN blogg så går det hur bra som helst. Inte för att jag fattar varför?!?!
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin