måndag 24 september 2012

Mina två favvisgubbar , lite no genustänk å snart slut på sept


Hej i höstsolen !

♥♥♥

Japp så var ytterligare en helg förbi å snart även september månad med .
Undrar vad den tog vägen ?

Inte mig emot för jag är ju ingen överdriven höstälskare
som ni vet vid det här laget. 
Okejdårå,  även om det är liiiite mysigt att bara ta det lugnt inne,
tända massa ljus , planera resor
och slippa känna att man alltid borde göra något ute på kvällarna
så hoppas jag att hösten swischar förbi lika fort som alla andra årstider
ofta har en benägenhet att göra.
Snart börjar julen..... i a f på jobbet .
Att tiden rusar märker man framförallt på Lillprinsen ,
tänk att vår älskling redan är tio månader.
En pigg och glad liten herre full av bus och helt plötsligt
är han inte still många sekunder.

Tänk när han låg kvar där man la honom ,
det var inte så länge sen det.
Nu öppnar han skåp, klättrar i trappan och reser sig mot allt
som både funkar att resa sig mot , men mest mot det som inte gör det.


Bara han har något att hålla sig i 
tror han att han kan stå alldeles själv.
Det duger bra med en nalle.
Tills han upptäcker att .......näääää det funkade inte riktigt
och antingen försiktigt sätter sig ner eller totalt tappar balansen.
Då gäller det att vara med .


Jag "jagade" honom här hemma hela lördagen
ända tills farfar kom hem från jobbet och det
så lägligt var speedway på TV .
Då satt han som ett ljus alldeles stilla i hans knä,
precis lika intresserad och koncentrerad som Darlingen :-)
Han måste intruduceras för rätt motorsport i tid tyckte farfar.

Kommer då osökt att tänka på en sak....
Hemma hos sig har han en ljusblå lära gå vagn som han "går " med,
här hemma har vi letat fram Prinsessans gamla rosa som han inte
så mycket som ägnar en blick åt ,
men motorsport på tv det duger bra  det  :-)



Med risk för att få alla genusälskare på halsen......

Vi lever efter devisen att var och en gör det den är bäst på 
och att jag råkar vara bäst på vissa kvinnliga grejer
som matlagning , inredning och planering
och Darlingen på manliga grejer som bygga, meka mm
spelar ingen som helst roll.

Han jobbar inom bilbranchen visserligen mest på
kontor numera men endel smutsiga tungjobb ingår fortfarande,
jag jobbar med administration och inredning .
Han manglar och jag driver vårt fastighetsbolag .
Same same but different .

Genus ja....
Det hjälper inte att sätta rosa prinsesskläder och hårpänne på en kille ,
det ser bara löjligt ut.
Såklart tycker jag att det ska erbjudas tjejleksaker till killar och tvärtom men
jag ser hela genusdebatten som kvalificifiserat tjafs.
Jag tror att det bara finns där , även om mycket sitter i generna.
Killar är killar och tjejer är tjejer ,
 men det ska såklart finnas möjlighet att välja vilken sorts leksaker
man vill leka med.
Våra barn som är en av varje kön och rätt tätt lekte ofta ihop
både ute och inne , BÅDE tjejigt och killigt,
Hade alltid kul men skillnad finns och ska få finnas .

Tyck vad du vill så här tycker jag  !

 Ha en fin start på veckan.
Här blir det kvällsjobb för oss båda nästan hela veckan.
Det är helt okej att börja som vi nio,elva eller tolv ,
då får man både sovmorgon tillsammans
man behöver inte jäkta iväg utan hinner med det nödvändigaste hemma
på förmiddagen.

Kram Bittan 

3 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Håller med dig till 100% när det gäller genustjafs.
Ha en trevlig dag

hemma hos lilla mej sa...

Ja dessa barn bara så härligt .10 månader har gott snabbt.Han är ju bara så supergo lillprinsen.Ha en fin start på na veckan och en härlig måndag.Kramar Rita ♥

Änglarna finns sa...

Hej vännen!!
Ja tänk..så fort tiden går....!!
Lilla hjärtat..så stor han blivit...ja nu menar jag Lillprinsen..ha ha...
Förstår att det är ett evigt "jagande" på denna lilla mann...

Hösten ja...den gillar jag iof sig..framförallt..om den är som idag..med strålande sol..klar luft..och höstlövens skiftningar!!

Genus...jag tycker att man får klä..och leka med vad man vill..oavsett..m man är kille el tjej..

Önskar dej en underbar dag!!

Kram Annika

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin