måndag 12 september 2011

Man tager vad man haver


Hej på er !

Måndag vecka 37, vilket betyder
åter till jobbet .......redan !

Igår hade vi semesteravslutningsmiddagen med
Prinsar och Prinsessor ♥
Jag lyckades knäppa foton
både på dem,maten och dukningen.
Inga olyckor skedde förrän till efterrätten :-)


Dukningen blev en blandning av beige och vitt,
nytt och gammalt.
Monogramtallrikarna med stort fat  från Bordeaux,
min farfars gamla undertallrikar med guldkant ,
 lite Mateus och brödskålar från Ib Laursen.


Lovade ju att ge er receptet på
 favoritfiskgrytan som alltid går hem.
Världens enklaste man tager vad man haverrecept.


Här kommer det, varsågod:

Grund :

Fräs en gul lök , några vitlöksklyftor ,
och valfria blandade grönsaker,
jag brukar ta nån wokhistoria typ findus.
Späd med en burk kokosmjölk , en burk
krossade tomater , sötsur thaisås , hummerfond,
fiskbuljong ,dill och
 matlagningsgrädde.
Låt koka ihop.

Sen kommer vi till man tager vad man haver :

Igår hade jag laxfileer,torsk,crabsticks och
till sist innan servering stoppade jag i räkor.
Lax och räkor ska vara med tycker jag sen kan man
stoppa i vad man haver i fiskväg.
Serverade med vitlöksbröd,pinjenötter och aioli.


Ris kan man ha till om man vill men
det är inte nödvändigt.
Vad som är nödvändigt däremot som
jag höll på att glömma är Oil and vinägers
fiskkrydda Seafood rub, flingsalt och lite citronpeppar.


Ingen fisk tillagas här utan den kryddan.



Avslutar med en bild på
den sociala familjen "ätandes" efterrätten
i soffan.
Umgänge på hög nivå.
Om vi är beroende av Wordfeud ?????
Nääääärå inte alls :-)


Ha en fin start på veckan.

Kram Bittan

6 kommentarer:

Elzie sa...

Redan jobb igen? Inte klokt vad dom veckorna gått fort.
Så fin dukning du gjort. Men den där sista bilden. Nu Bittan får ni väl vakna upp och umgås lite, haha. Så typiskt bilder från nu.
Ha en bra jobbedag.
Kram Elzie

Älskade pion sa...

Haha.....goa ni ser ut.;)Undrar om det är det spelet som min man spelar också,måste fråga.Underbar dukning,och maten var säkert supergod.Igår gjorde jag efterrätt,chokladpudding......kommentaren från barna var......är det nåt särskilt idag eftersom vi ska äta efterrätt.;)Ha en bra vecka vännen.Kram Ulrika

barbrok sa...

Tack för det, ska provlagas. Hur jag nu ska få tag på kryddan i den hålan där jag bor. Här använder man inte ens kycklingfiller att döma av utbudet i affären!
Kram

hemma hos lilla mej sa...

Jisses vad tiden springer fram.Ska du redan börja jobba.Bara så ljuvlig dukning.Tack för receptet.Ha en fin måndag goa vännen.Kramar Rita ♥

Gugis Pärlor sa...

Fisk tillreder jag alltför sällan fast jag fick ju ett par gäddfileer av mamma förra veckan som jag panerade och stekte i panna. Mumsigt det med! Vacker dukning som vanligt hos dig! Hoppas dagen på jobbet blev lugn och skön! När det väl har gått ett par dagar minns man inte ens att man har varit ledig? Sådan är jag...(fniss)

Anonym sa...

Hej på dej,Ja då var din semester slut,fort går det...maten såg väldigt god ut,måste testas eller kan man boka bord för två...?
Ha det bra,vi hörs.Kram annika

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin