tisdag 23 juli 2019

Hur man smartast går tillväga med att.....



Sådärja då var vi tillbaka i Normandie och Franska atlantkusten igen.

Jag har läst så mycket om Deauville, Trouville och Honfleur 
så att försöka hitta hotell i någon av dessa klassiska badorter var tanken.
Vi körde förbi Honfleur, genom Trouville 
och började med att reka lite i Douville
mest för att kolla läget och se om det verkligen var så
som jag läst och sett på alla bilder ........
jodå .... visst var det det plus några gånger till.




Eftersom det var varmt och soligt parkerade vi bredvid stranden 
och mellan solandet och badandet började vi leta hotell.
Det var inte var svårt alls att hitta fina med bra läge
om man som sagt var beredd att betala sisådär fyratusen kronor natten.


Mannen kom då på att han hade sett ett Ibis på den gatan 
som låg mellan La plage och gågatan med alla
restauranger och finbutiker.
Det var såklart fullbokat på nätet men vi gjorde en chansning i a f 
och jajamännn de hade rum lediga .


Så gjorde vi sen resten av resan .....
kollade och letade på nätet men bokade inte utan körde dit
 och jag gick in och förhandlade :-)
Det visade sig vara billigare då man annars lätt blir "lurad" på att frukost eller
parkering inte ingår och helt plötsligt har rummet då stigit med en femhundring .
Hotell Ibis låg helt perfekt med balkong och utsikt över marinan och stranden
det var fräscht och såg även det ut som alla andra hus i Deauville
med de karaktäristiska korsvirkesdekorationerna.



I Normandie /Calvados är fisk och skaldjur ett måste .....
min laxsallad med enorma räkor ni ser nedan var en riktig top ten.
Ja det var förresten i stort sett allt vi åt hela resan .
det franska köket kan man lita på bara man använder google transtlate 
så man slipper inälvsmaten.
Menyer på engelska har nämligen inte uppfunnits än
inte att prata engelska heller för den delen.
Det där som är vanligt på franska rivieran att kan men inte vill 
stämmer inte alls på samma vis här 
de som kan lite försöker verkligen men här är det franska , 
 flamländska och till viss del tyska som gäller .


När vi hade käkat och gått en lång promenad ,
 oooo:at och aaaaa:t över alla fantastiska hus,välskötta parker och fina miljöer
avslutade vi kvällen med att bevittna en bröllopsfotografering i solnedgången på stranden.
Kunde inte låta bli att fota dem.




Ja ni hör ju...... O C H ser ,
åk hit om ni har vägarna förbi vetja.



Dag två I Deauville tillbringades på stranden den med
för att sen iklädd strandklänning och sandiga flipflop shoppa nödvändigheter.



I min klädsel , osminkad och blöt i håret såg jag kanske inte precis ut som den potentiella kunden
på LVmen ingen rörde en endaste min och jag fick 
samma trevliga bemötande som om jag hade sett lite mer "anständig" ut 
det plus att jag blevserverades det jag ville ha ....
d v s kaffe , choklad och vatten.

.
  



Som sagt har ni vägarna förbi så rekommenderar vi helt klart om inte en övernattning
så i a f ett besök här i denna klassiska badort.

Efter Deauville med strändernas strand fortsatte vi söderut 
med siktet inställt på helt andra stränder 
nämligen Dagen D och landstigningsständerna från andra världskriget.
Fortsättning följer .....mycket återstår men 
jag tänker att jag kör reseinlägg varvat med vanliga.

Kram B  








Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin