torsdag 13 juni 2013

Att ha slagit svenskt rekord och att ha hittat en oupptäckt....

 
Hej hopp i kohagen !
 
 
Livet när det är som bäst ........
igår , då när vi oplanerat fick en ledig kväll tillsammans
passade vi på att fånga den med en tur rätt ut i ingenstans.
Att få njuta av doften av sommar ,sol  och bara hinna prata med varann ,
sakta framglidandes bland
kohagar och blåbärsskogar på små grusvägar är ett underskattat nöje.
Det gäller som jag skrev igår att ta vara på tiden ,
 samla minnen att plocka fram i höstrusket eller en tråkig dag .
Planket och allt det där dagliga hemmafixandet man
borde gjort finns kvar idag i regnet  :-)))
 
Å ännu mer lat som jag var lämnades kameran hemma ,
mobilpics funkar det med .
 

Vi bor ju inte precis på vischan även om
det senaste trädgårdsreportaget i inredningstidning vinklades så.
Ja du hade rätt Nettan som kände igen Moi.
både förra sommaren och sommaren innan var vi och Skogssäter med i
Livet på Landet och Bolig dröm.
Nu hör det ju till saken att jag är uppvuxen mitt i stan
 eller på bakgatorna som Darlingen säger ,
 han som faktiskt är en äkta lantis :-)))
Varje sommar  tror jag på fullaste allvar att jag nån gång ska få bo på vischan.
I ett stort fint gammalt nyrenoverat hus med torn , orangeri ,
trädgårdsmästare och en allé......
med sjötomt och egen liten strand, brygga , bastu och båthus . 
Skogssäter kommer vi ju aldrig att sälja så det där med landet
blir kanske inte sommaren 2013 heller :-)))
 
Skogssäter som vi bott på i snart tjugosju år ligger ju
faktiskt nära landet men nära till allt  ,
på en återvändsgata i det lilla samhället vid det stora bergets fot .
Vår stora tomt gränsar till berget med alla ängar , vandringsleder
och naturskyddat område så vi har liksom både och,
men en sjötomt och en allé vore inte fel :-)))
Här finns det mesta ......
två restauranger , en pizzeria , takeawaysalladsbar, två matbutiker,
konditori, klädaffär ,glassfabrik med butik, järnaffär , inredningsbutik
 å ett helt gäng butiker till när jag tänker efter .
Det finns skolor, två fina badsjöar på gång/cykelavstånd
 och om man nu någon gång
skulle få för sig att åka kommunalt så finns det både buss och tåg till La stada
en och en halv mil bort.
 
 

 
 
Kvällens utflyktsminnen plockar jag fram redan nu dagen efter ....
i det ruggiga ösregnet .
Bara några ynka km hemifrån dök det både upp kossor 
(å då menar jag inte den i backspegeln )  
och en oupptäckt ( !!!)  sjö. 
Vägen gick så nära vattnet att jag nästan kunde stoppa i handen och känna
hur kallt det var .
Tänk att vi har bott på Skogssäter i tjugosju år och
denna sjö så nära samhället hade vi inte en aaaaaaaaaning om.
Stannade till hos Prinsessan med Prins innan V I  faktiskt
åkte hem och åstadkom lite nytta .
 
En välbehövlig fönsterputsning.
J  A G  har ju en sån där batteridriven typ
självputsande mojäng så
  N Å G O N   putsade nästan alla fönster på  nedervåningen
och glasverandan på ett kick :-))
  
Å i helgen ska ääääääntligen poolen fyllas ......
så vi kan ta ett dopp här hemma.
Det lär ta lite mer än ett kick ,
men nåt ska han väl ha att göra när jag jobbar :-)))
 Det måste vara svenskt rekord i att göra det sent,
den som brukar vara fylld i början av maj .
Så till midsommar blir det förhoppningsvis premiärdoppet 2013.
 
Ha en fin dag å tack för titten.
 
Kram Bittan


1 kommentar:

ullie sa...

Så fint ni har det hemma hos er som vanligt . Nu har jag kommit på då att gå in såhär istället och kan skriva :)

Härligt och sommrigt med med kossor på bete tycker jag. ( förresten kossan i spelgen va fin =)
kram


LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin