lördag 28 april 2012

Feelgood - Carpe Diem hos Skogssäter


Hej hopp !

Mera gardenpics och mer
värdelöst vetande för hela slanten.....
Bakgrunden till varför trädgården är som den är och inte riktigt
 som den skulle ....än .
Vad  Carpe Diem hos Skogssäter
 egentligen betyder och hur det feelgoodlivsmottot kom till blir dagens
värdelösa vetande.
Håll i er ... let´s start.
Orkar ni inte läsa kan ni ju alltid kolla på bilderna ,
det kräver nog för omväxlings skull "lite" text för att förklara,
ja bara "lite" text.... blink blink :-)

Rosenportal med honungsros som nästan växte ihop förra året, i år kommer den att göra det

Skogssätersgardenstatus "idag" :

Egentligen är det nog inte mycket som saknas
 av det vi vill ha i trädgården ,
 snart är det som det skulle ...igen.
Jag har fått mitt lusthus ,
Darlingen sin grillplats med tillhörande barbord ,
 portalen är på G ," vi " har huggt ner över 40 björkar,
 granar, tallar and you name it träd,
 lekstugan är tillbaka , pool med pooldäck och altaner är byggt,
 minst 30 ton sten är lagd och
nu planeras det för som ni vet .....
växthuset med torn bl a. 


Skogssäters gardenstatus "igår" :
När vi köpte huset 1986 hade trädgården
 inte varit skött på länge , åtminstone inte på de senaste 10 åren .
"Gräset" var  en halvmeter högt och grannarnas genväg
tvärs över tomten var väl upptrampad.
Det var just detta , att det var helt orört
både inne och i trädgården som vi föll för,
just DET som hade avskräckt vem som helst normalt funtad.
En gång i tiden typ på 40,50 och 60 talet hade trädgården
varit en visningsträdgård med
massor av stenläggningar, planteringar och blommor.
Det var då det !

Planteringsbord vid garageväggen.....
.....gjort av Prinsen med Prinsessas gamla diskbänk när de renoverade köket

Vi började med att försöka hitta och
rädda lite växter under denna
djungel av högt gräs innan en kompis till Darlingen
massekrerade allt med ett jordfräsaggregat på traktorn.
Efter det  följde några år av att fixa gräsmattor,
grusgångar, gungor, sandlåda,
minifotbollsplan, bygga dubbelgarage,
planterande, stenläggningar , skogshuggning,
 murar , häckar ,staket .....
uppbyggande från scratch med andra ord .
På den tiden var barnen små och vi
hade både tid och ett brinnande intresse.
Darlingen murade upp två dammar mitt i gräsmattan
i natursten med vatten fall emellan och små röda Skogssäterkopior som
han snickrade ihop..
"Dammarna" finns kvar än idag men numera
som blomplanteringar utan vatten .
Istället har vi en  damm med fontän på framsidan som är gjord av en
vanlig dammplastbalja
 i en plantering med kalkstensmur runt om. 
 Även torvplaneringar byggdes upp och stort
jordgubbsland och trädgårdsland anlades.

Kung karls knappar .....less i bore more is more :-)
Sen kom vi på den smarta iden göra "karriär"
samtidigt som barnens idrottande med
 hockey, fotboll , tennis och innebandy
 tog mer och mer tid.
 Vi hade dessutom köpt en gammal husbil
och drog tio somrar i rad neråt Medelhavet exakt HELA semestern .
Säg det land söder om Tyskland eller den authobahn vi inte passerat!
Vi åkte alltid tidigt tidigt lördag morgon dag ett på semestern 
och kom hem i bästa fall lördagen innan vi började jobba igen 
eller i värsta fall på söndagen
Jobb , jobb, jobb från och med måndagen och elva månader framåt.
Vilket betydde no Skogssäters garden tid alls
när det var som mest växtlighet.


Ni kan ju tänka er själva vad som hände med trädgården.
Gräsmattan ökade för varje år
och både trädgårds- och jordgubbslandet lades igen.
Mitt i alltihop gick min mamma hastigt bort
och min pappa endast 69 år gammal
blev "över en natt " dement ,
vilket innebar att vi fick ta hand om både honom och
en hyresfastighet innan han till slut ,
efter tre fruktansvärda år 
 akut blev en fara för sitt eget liv , DÅ fick han demensboendeplats.
Där "levde"  han i sex år innan han för nästan exakt tre år sen också gick bort .
En del andra opåverkbara händelser inträffade ungefär
samtidigt i vårt liv.
 Allt detta plus att jag sen länge hade haft problem med axeln ,
vilket resulterade i en
frozen shoulder och två operationer fick oss
att "vakna upp" och omvärdera saker och ting.
 ( Eller rättare sagt det var väl mest Moi som vaknade,
Darlingen har nog alltid varit mer eller mindre " vaken" )

Carpe Diem hos Skogssäter myntades.

Vad jag omvärderade var egentligen inte så märkvärdigt alls .
Det gällde bara att bestämma sig och ta steget.
Såg först till att byta jobb på jobbet ,
samtidigt som jag prioriterade bort en massa måsten,
Jag bestämde mig för att sluta lägga energi på det jag
ändå inte kunde påverka.
Bättre sent än aldrig , efter ett hektiskt liv i många år gick det
förvånansvärt lätt.
Hann eller tog mig sällan tid för det som jag egentligen
tyckte var meningsfullt och roligt bara
för välbefinnandes skull, nu blev det ändring på det med.
Även om det har " kostat " endel på vägen
var det helt klart värt det.
Så ett tips ......det går lätt att förändra bara man
är beredd på förändringar :-).

 Jag hade smygstartat med mitt "feelgooduppvaknandet"
lite då och då på test redan innan jag tog steget fullt ut ,
b l a när jag fick utlopp för mitt skrivande, fotande, inredande mm
genom att börja blogga
och i samband med när vi tatuerade in varandras namn
med banderoll, hjärta och rosor.
Darlingens BITTAN är stor på överarmen ,
min är liiiiite mindre på ryggen
Fast jag var helt klart fränast,
lade även till Prinsen och Prinsessans namn skrivet med mitt eget typsnitt.
Att hans är helfylld och dubbelt så stor och varför min
 aldrig kommer att bli det är en annan historia :-)

CARPE DIEM hos Skogssäter
betyder alltså feelgood för oss.

Vad har ni för feelgood ?

Vi kämpar fortfarande med att försöka skrapa ihop ännu mer
 tid tillsammans för att
"bara" få vara hemma eller resa ,
vi hjälps åt att se det positiva i allt
och att leva som varje dag vore den sista
eftersom vi allt för många gånger på nära håll har sett hur fort det
kan ändra sig från en sekund till en annan.
Fullt ut här och nu ofta tillsammans med våra nära och kära
thats life ♥♥♥
Att bara göra det som VI tycker är kul
och framför allt det som känns bra för oss.
Där har ni vårt Carpe Diem hos Skogssäter.

Typ fota , resa  trädgårdsfixa , pyssla ,
 shoppa ,bygga ,skriva, äta och dricka gott, 
umgås å uppleva saker :-)
Det är  b l a därför trädgården är på väg tillbaka
till vad den en gång i tiden var eller rättare sagt bättre än vad den var då.....
sakta men säkert förvandlas den åter en gång.


Idag har jag bjudit er på precis det som
jag befarade när jag började skriva.....
 ett lååååååångt inlägg ,både med trädgårdsinspirationspics
å  halvdjupt svammel om för er säkert helt värdelöst vetande.
Men vem vet  om nån endaste liten själ därute kanske blir inspirerad till
förändring ,då var det inte så värdelöst i a f.

Det är tjusningen ...ena dagen rosa lullull andra dagen
något helt annat.
Hoppas ni vill komma tillbaka igen ,
då blir det med all största sannolikhet ytterligare något annat.

Det är både här ,  i livet  och som i Skogssäters garden .....
man kan aldrig veta vad som dyker upp bakom nästa krök.

Bye bye för idag.

Nu ska jag tillbringa en HELDAG i trädgården ,
såg att det japanska körsbäret blommade för fullt
så här ska fotas och röjas upp.
Kram Bittan

3 kommentarer:

Ninnis sa...

Jag försöker också alltid hitta god bitarna i varje situation och tillsammans med nära och kära blir varje sekund njutbar.

Våran feelgood plats är stugan vid havet...det är där lugnet finns...=)

CARPE DIEM

Kram Ninni

Lena/isklockan sa...

Dina inlägg är fulla av liv . Gillar det jätte mycket :-)

Kram

Änglarna finns sa...

Hej vännen!!
Ännu en gång ett fantastiskt inlägg!!
Ja du..visst gäller det att ta vara på livet..och leva det här och nu!!
När jag blev sjuk..har jag verkligen..iof sig även lååångt innan det...tagit vara på livet!!
Tror iof sig att det är lättare..eftersom jag är positiv..för hur jä...det än är...så finns det alltid ett ljus där i mörkret!!
Njut..vännen och bara ha det gott!! Kram Annika

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin